Během rekonstrukce haagského muzea Mauritshuis objela Dívka s perlou společně se stěžejními díly sbírky svět. Ve Spojených státech, Japonsku a Itálii Vermeerovo dílo ze 17. století vidělo 2,2 milionu lidí. Od června, kdy bylo muzeum Mauritshuis po dvou letech oprav znovu otevřeno, ceněný obraz už žádnou zahraniční přehlídku Jana Vermeera či starých mistrů nedoplní. Informoval o tom britský server The Guardian.

Stejně jako obraz Las Meninas (Dvorní dámy) od Diega Velázqueze neopouští madridské Prado, Slečny z Avignonu od Pabla Picassa newyorské MoMA a Zrození Venuše od Sandra Botticelliho florentskou galerii Uffizi, za takzvanou Monou Lisou severu budou muset návštěvníci jedině do Haagu.

Děl, která nikdy neopouštějí své místo, je bezpočet. Nejčastěji zákaz plyne z jejich křehkosti, vzácnosti či nepraktických rozměrů a hmotnosti. Jen v pařížském Louvru jich je takových celá řada. Podle Guardianu však zápůjčky často komplikují přání donátorů či vlastníků sbírek, kteří mají zájem na exkluzivitě děl. Proto například van Goghovy malby v pařížském Musée d'Orsay darované Paulem Gachetem opouštějí někdejší vlakové nádraží, pouze pokud se koná významná retrospektiva Vincenta van Gogha.

Dívka s perlou je jednoznačně nejopěvovanějším dílem v nizozemském Mauritshuisu. K popularitě obrazu přispěla stejnojmenná kniha Tracy Chevalier a její filmová adaptace, do které režisér Peter Webber obsadil Scarlett Johansson a Colina Firtha.

Zvolit téma slavnostního znovuotevření muzea tedy bylo jednoduché. Artistka stylizovaná do Vermeerova modelu vystoupala jako živý obraz na střechu muzea a po laně přešla na novou budovu, kterou bude instituce využívat na krátkodobé výstavy. Muzeum Mauritshuis má po renovaci k dispozici dvojnásobně velký prostor. Novou a historickou budovu se stálou expozicí spojuje podzemní tunel.