Počítačové hry mohou mít mnoho společného s filmem i s knihami, pokud opustí tradiční herní model ve stylu procházení bludišť a začnou hledat nové formy.

Ve středu večer to na Mezinárodním berlínském literárním festivalu řekl český spisovatel Jaroslav Rudiš, který v německé metropoli představil koncept hry založené na atentátu na nacistického říšského protektora Reinharda Heydricha.

Podle Rudiše je důležité, aby ve hrách byla silná atmosféra a aby důležitou roli hrály morální otázky.

"Nikdy jsem nebyl žádný velký hráč. Ale můj bratr mi ukázal prostředí počítačových her. A přijde mi zajímavé, že tento svět je ovládán několika málo velkými firmami. Je to vlastně podobné jako v Hollywoodu – tam je pět velkých studií, která nechtějí podstupovat riziko a natáčejí stále jen nová pokračování velkých trháků," řekl Rudiš.

"Zajímavější hry, stejně jako filmy, vznikají v nezávislých produkcích. A přijde mi, že podobné je to u literatury," dodal.

Rudiš proto přistoupil na žádost pořadatelů berlínského festivalu, aby připravil koncept moderní počítačové hry. "Práce to byla podobná, jako když se připravuje film nebo román. Je třeba najít dobré hlavní postavy a mít zpracované jejich pohnutky, proč dělají, co dělají," vysvětlil.

Téma atentátu na Heydricha zvolil z toho důvodu, že patří mezi obecně známé dějinné události, a proto může oslovit široké publikum.

"Důležité podle mě je, aby tam bylo co nejvíc rozhovorů. Tím vynikne psychologie postav. Zároveň musí být ve hře strategické rozhodování, až v poslední řadě by mělo přijít na řadu střílení," řekl o svém konceptu spisovatel.

Zároveň považuje za zásadní prvek hry udržet atmosféru, která bude na hráče nějakým způsobem působit. "Bylo pro mě důležité zachytit atmosféru protektorátní Prahy, která sice žila navenek poklidným životem, mezi lidmi ale vládl strach z nacistických okupantů i obavy z toho, že je někdo vyzradí gestapu. Při hře musí být jasné, že je tady neustále riziko," doplnil.

Rudiš také vyjádřil přesvědčení, že i přes jasné rozdělení rolí musí být hráč postaven před morální dilema.

"Je jasné, že Heydrich je ten zlý, ale stále by měla být otázka, zda zabít, nebo nezabít. Protože pořád tady jde o vraždu. A navíc je zřejmé, že to bude mít následky v podobě teroru na obyvatelstvu," uvedl.

Zatím není jisté, zda bude hra podle Rudišova konceptu realizována. Německý odborník na hry a na mediální komunikaci Christian Huberts ale při představení konceptu vyjádřil přesvědčení, že je uskutečnitelný.

"Právě to, že se ve hře málo střílí a klade se větší důraz na mezilidské vztahy, je skutečnost, kterou především zkušenější hráči oceňují," řekl.