Inscenací roku 2014 se v anketě Divadelních novin stala Maryša, kterou v brněnském HaDivadle připravil mladý slovenský režisér Lukáš Brutovský. Druhá skončila dramatizace Petrolejových lamp režiséra Martina Františáka v ostravském Divadle Petra Bezruče.

Hlasování se tentokrát zúčastnilo 106 kritiků, publicistů a osobností ze světa divadla. Své tipy rozdělili mezi 65 inscenačních projektů, přičemž nejvíc hlasů získalo pražské Národní divadlo, druhé skončilo Divadlo Na zábradlí, třetí brněnské HaDivadlo. Výsledky ankety byly zveřejněny v prvních Divadelních novinách 1/2015, které vyšly v úterý.

Třetí až páté místo obsadily inscenace Velvet Havel (Divadlo Na zábradlí Praha), Hamlet (Švandovo divadlo Praha) a O beránkovi, který spadl z nebe (Naivní divadlo Liberec).

"Žádná z inscenací se výrazně neprosadila, ta vítězná získala méně než deset bodů. Více než polovina, celkem třicet sedm, je z Prahy, osm vzniklo v Brně a pět v Ostravě,“ komentoval výsledky redaktor Divadelních novin Vladimír Hulec. Podle něj hlasy dostala divadla ve Zlíně, Uherském Hradišti, Hradci Králové, Liberci, Olomouci či Kladně, byť kromě Naivního divadla Liberec a Slováckého divadla Uherské Hradiště šlo vždy o maximálně dva či spíš jeden hlas. „Vypovídá to i o stále výraznějším vstupu progresivních divadelníků do regionálních divadel a mimo centra," dodal Hulec.

Připomněl také, že už podruhé za sebou v anketě nezvítězila pražská inscenace, minule to byla Ruská zavařenina Komorní scény Aréna z Ostravy. "V Praze však výrazně boduje současný tým Divadla Na zábradlí, který měl v anketě pět inscenací. Nestane-li se něco nepředvídaného, je jen otázkou času, kdy se některá z Mikuláškových inscenací 'utrhne', tak jako kdysi práce Petra Lébla. Výraznou stopu už několik let v anketě zanechává mladší režisérská generace. Vedle Jana Mikuláška především Daniel Špinar, Martin Františák, Jiří Havelka, Jan Frič, Anna Petrželková či Jiří Adámek," dodal Hulec.

Výrazný byl tentokrát ústup stálých účastníků ankety v minulých letech, tedy Vladimíra Morávka, Davida Drábka, Jana Antonína Pitínského a Jana Nebeského. "Zajímavý je i ústup pražských inscenací z předních příček ankety. Ten je ale dán historicky nevídanou šíří pražského divadelního provozu a čím dál větším zaměřením mnoha pražských scén a souborů na konkrétní, někdy velmi specifické, divácké skupiny," vysvětlil Hulec.

Jako přívržence nezávislé a taneční scény prý Hulce mrzí menší zastoupení těchto souborů. Jeden projekt na pomezí hudby, vizuálna a performance však v anketě přesto uspěl: Pustina režiséra Miroslava Bambuška z pražského Studia Hrdinů, která skončila šestá. "Pro něj, a snad i pro Pavla Zajíčka, je to potvrzení, že jejich vyhraněná estetika může mít a má silný divácký a kritický ohlas. Je úspěchem jejich dlouholetého neústupného směřování k syrovému, industriálnímu, autentickému umění vytvářenému a interpretovanému s absolutním nasazením," dodal Hulec.

Kdyby se anketa respondentů zeptala na divadelní události loňského roku, bezpochyby by prý uspěly projekt Jatka 78 v holešovické tržnici, obsazení divadlem Vily Štvanice, vznik Venuše ve Švehlovce, klubu Pilot, akce Café v lese, site-specific projekty festivalu 4+4 dny, skupina Spitfire Company a obecně další oživování nedivadelních míst.

Nejlepší inscenace roku 2014 podle ankety Divadelních novin

 

1. Alois a Vilém Mrštíkové: Maryša, režie Lukáš Brutovský, HaDivadlo, Brno

2. Jaroslav Havlíček, Martin Velíšek, Ivan Rajmont: Petrolejové lampy, režie Martin Františák, Divadlo Petra Bezruče, Ostrava

3. Miloš Orson Štědroň: Velvet Havel, režie Jan Frič, Divadlo Na zábradlí, Praha

4. William Shakespeare: Hamlet, režie Daniel Špinar, Švandovo divadlo, Praha

5. Vít Peřina a kolektiv: O beránkovi, který spadl z nebe, režie Michaela Homolová, Naivní divadlo Liberec

6. Pavel Zajíček: Pustina, r. Miroslav Bambušek, Studio Hrdinů, Praha

7. Nikolaj Vasiljevič Gogol, Štěpán Otčenášek, Hana Burešová: Mrtvé duše, režie Hana Burešová, Městské divadlo Brno

8. Zdeněk Fibich, Anežka Schulzová: Pád Arkuna, režie Jiří Heřman, dirigent John Fiore, Národní divadlo, Praha

9. Karel Steigerwald: Cena facky aneb Gottwaldovy boty, režie Břetislav Rychlík, Slovácké divadlo, Uherské Hradiště

10. Daniil Charms: Báby, režie Anna Petrželková, Divadlo Na zábradlí, Praha