Pět operních premiér včetně Věci Makropulos v podání Jakuba Hrůši chystá v příští sezoně Vídeňská státní opera. Ta program na sezonu 2015/2016, jenž dále čítá tři baletní premiéry a jednu operní inscenaci pro děti, zveřejnila tento týden, jak referovala agentura APA. Nejsledovanější z nových inscenací bude patrně Pucciniho Turandot v podání mladého venezuelského dirigenta Gustava Dudamela. Ten bude ve Vídeňské státní opeře stejně jako Hrůša dirigovat poprvé.

Sezonu odstartuje 4. října premiéra Verdiho Macbetha, který byl ve Vídni naposledy k vidění roku 2009 v režii Very Nemirové. Tentokrát jej bude režírovat Christian Räth. 19. listopadu bude následovat Humperdinckova opera Hänsel und Gretel. „Vyžádal si ji přímo dirigent Christian Thielemann,“ upřesnil ředitel opery Dominique Meyer. V inscenaci měla původně zpívat Elisabeth Kulmanová, což se ale nakonec nestane. „Rozhodla se, že v operních představeních už účinkovat nebude,“ vysvětlil Meyer. Režie inscenace, jíž v dubnu chystá také Opera Národního divadla v Praze, se ve Vídni ujme Adrian Noble.

Na tiskové konferenci šéf vídeňské opery Meyer zdůraznil, jak úspěšně instituce hospodaří. „Máme o 50 procent vyšší tržby než všechny tři berlínské opery dohromady,“ prohlásil Meyer, podle nějž Vídeňská státní opera v nynější sezoně do 7. dubna utržila 24,1 milionu eur. Vloni to ve stejné době bylo 23,4 milionu eur. Zhruba třetinu návštěvníků tvoří i letos turisté. Meyer ale oznámil, že v nadcházející sezoně bude operní dům kvůli zvýšení DPH z 10 na 13 procent muset zdražovat vstupenky, jejich průměrná cena naroste o 2,7 procenta.

Věc Makropulos vídeňská opera 13. prosince zinscenuje v rámci svého dlouhodobého janáčkovského cyklu, v němž již uvedla Osud, Z mrtvého domu či Příhody lišky Bystroušky. Režie Věci Makropulos se ve Vídni ujme Peter Stein, titulní roli Emilie Marty zazpívá americká sopranistka Laura Aikinová.

TÉMĚŘ VYPRODÁNO

Počet návštěvníků Vídeňské státní opery je v letošní sezoně prakticky stejný jako vloni, číslo se zatím pohybuje okolo 417 tisíc. Ze všech vstupenek Vídeňská státní opera prodala 99 procent, u operních inscenací dokonce 99,4 procent vstupenek.

Z dalších premiér Vídeňská státní opera chystá 6. března Tři sestry od současného maďarského skladatele a dirigenta Pétera Eötvöse. Inscenace bude pozoruhodná i tím, že namísto tří kontratenorů ji zazpívají jeden kontratenor a dva soprány. Poslední premiérou ve Vídni bude 28. dubna Pucciniho Turandot. Toho v tomto operním domě naposledy roku 1983 uvedl americký producent a režisér Harold Prince.

V průběhu sezony ve Vídeňské státní opeře vystoupí také široké spektrum hvězdných pěvců – od Diany Damrau, Eliny Garanči, Joyce DiDonatové a Anny Netrebkové až po Piotra Beczalu, Placida Dominga, Jonase Kaufmanna či Josepha Calleju.

Vídeňská státní opera také stále nenašla náhradu za hudebního ředitele Franze Welser-Mösta, jenž odešel vloni v září. „Spousta velkých dirigentů se momentálně nemůže uvolnit ze svých angažmá,“ vysvětlil Meyer, který prý Welser-Möstova rozhodnutí odejít stále lituje. Ve hře je pořád varianta, že opera post vůbec neobsadí. „Neříkám, že hudebního ředitele mít už nikdy nebudeme, jen že bychom se bez něj obešli,“ dodal Meyer.