Česko bude na letošním filmovém festivalu v Cannes, který se koná ve dnech 13. až 24. května, opět reprezentováno tvorbou studentů pražské FAMU. Krátký film nazvaný Retriever postoupil do prestižní soutěže v sekci Cinéfondation, zatímco film Out jako první český snímek získal podporu v projektu L’Atelier.

Úspěch ve výběru do jedné z prestižních soutěží, jejímž cílem je vyhledávat mladé filmové talenty z celého světa, znamená pro autory obou snímků Györgyho Kristófa a Tomáše Kleina otevřené dveře do světové filmové distribuce.

Jinak však Česko na přehlídce výrazněji zastoupeno nebude. Do hlavní soutěže, ve které se utká 17 snímků, se neobjeví žádný český.

Film Out je první projekt ze zemí bývalého Československa, který si producenti sekce L’Atelier v Cannes vyhlédli, aby podpořili jeho dokončení a uvedení do distribuce. "Předpokládám, že film zaujal proto, že v silném příběhu se podařilo přesně zachytit něco o stavu a pocitech lidí z dnešní střední a východní Evropy," uvedl režisér filmu Kristóf, který na scénáři pracoval tři roky.

Nyní ho čeká devět dní festivalového protokolu a meetingů, při kterých bude hledat světového distributora. "Začíná být čím dál tím víc reálné, že natáčení začne v létě, takže doufám, že po festivalovém kolečku v příštím roce se film může dostat i do českých kin," dodal.

Retrievera Tomáše Kleina, který tento film tvořil v autorské dvojici s Tomášem Mertou, naopak již čeká uvedení během festivalu a soutěž o festivalovou cenu sekce Cinéfondation. Předána bude 23. května.

Snímek vznikal téměř dva roky. "Byli tací, kteří ani nedoufali, že Retrievera dotočíme. Každopádně jsme urputní, film jsme si vypiplali a naše práce teď byla oceněna tak, jak jsme ani nedoufali," charakterizovali to mladí filmaři. Inspiraci našli v povídce Ondřeje Štindla, která se zajímá o stav mysli hlavní postavy a na místo druhé hlavní postavy klade psa, který je hybatelem děje.

Za FAMU film zaštítila především Jasmína Blaževičová, která ocenila jejich odvahu vyprávět film skrze obrazy a pocity. Podobně se vyjadřuje i Dimitra Karyaová, umělecká ředitelka sekce Cinéfondation. V dopisu jim pogratulovala k tomuto "krásnému a originálnímu filmu, který svou snovou a mysteriózní linkou překračuje obvyklé vyprávěcí postupy".

Film má za sebou českou premiéru na mezinárodním kameramanském festivalu Ostrava Kamera Oko. "Našli se jedinci, které nadchl, ale obecně převládalo spíše mlčení, občas rozpaky a nejčastěji zamyšlení. My však po divácích bezprostřední reakci na film ani nepožadujeme. Je pro nás důležité, že divák prožívá jednotlivé obrazy, které mu v hlavě třeba i zůstanou a zasáhnou," komentovalo to autorské duo.

Úspěch Tomáše Kleina a Györgyho Kristófa není prvním, který studenti FAMU v Cannes zaznamenali. V minulých letech byly do sekce Cinéfondation za FAMU vybrány Pandy Matúše Vizára (2013), Tambylles Michala Hogenauera (2012) a Cagey Tigers režiséra Aramisovy (2011). V roce 2009 sekci Cinéfondation vyhrál bakalářský film Bába Zuzany Kirchnerové z katedry režie FAMU.