Pianista Ivo Kahánek, který je aktivní jako sólista, komorní hráč, pedagog i organizátor, přijal nabídku Dvořákovy Prahy, aby sestavil program komorní řady. Sám v ní bude také účinkovat a skladby autora, jehož má festival v názvu, postaví do zajímavých kontextů.

V programech sólového recitálu a komorních koncertů najdeme jak repertoárové evergreeny, tak díla, která se u nás běžně neslýchají. Komorní řada, která má byt jakýmsi „festivalem ve festivalu“, bude mít velkolepé zahájení: po šesti letech navštíví Prahu jeden z nejproslulejších světových komorních souborů, Emerson Quartet z New Yorku. Přiveze dvě „americká“ díla – především slavný Dvořákův kvartet F dur, op. 96, ale také mistrovské Madrigaly pro housle a violu Bohuslava Martinů, dílo vzniklé a premiérované v USA. Program doplní Smyčcový kvartet F dur Maurice Ravela.

Ivo Kahánek se poprvé představí 9. září sólovým vystoupením v Anežském klášteře. Navenek nesourodé světy Mozarta, Dvořáka a Schuberta mají podle pianisty společného jmenovatele. Je jím melodie jako výrazný kompoziční prvek. „Mozart, Dvořák i Schubert byli geniální melodikové. Chtěl jsem upozornit na to, že v základu jejich tvorby hraje zásadní roli melodie, zpěv, lidský hlas,“ říká Kahánek.

Posluchačům představí mimo jiné cyklus Dvořákových Klavírních skladeb op. 52, který je takřka neznámý. Zážitek slibuje také písňový recitál s basistou Janem Martiníkem, naším dosud jediným vítězem prestižní soutěže v Cardiffu a členem berlínské Státní opery, který je na programu festivalu 13. záři. „Kromě Dvořákových písní jsme vybrali také u nás neznámé a místy až hororové balady Carla Loeweho a také představíme britského autora Ralpha Vaughana Williamse,“ hovoří Ivo Kahánek o skladateli, jehož písně slyšel a zamiloval si je při svém pobytu na londýnské Guildhall School of Music.

Osvěžením komorní řady fesivalu bude 13. září vystoupeni tria Bohemia Luxembourg s netradičním obsazením harfa – viola – flétna. Odpolední koncert jistě osloví širokou veřejnost.

Pianistu Kahánka, který má za sebou vítězství v soutěži Pražského jara, spolupráci s BBC Orchestra či Berlínskou filharmonií, uslyšíme také ve spojení se smyčcovými nástroji. V Anežském klášteře zazní 15. září klavírní tria Josepha Haydna, Johannese Brahmse a Bély Bartóka. Jejich společným prvkem je inspirace uherským folklorem.

Komorní řadu uzavře v Rudolfinu 16. září renomovaný Tetzlaff Quartet. Poslední tóny budou patřit Antonínu Dvořákovi, konkrétně jeho půvabnému Klavírnímu kvintetu A dur. „Skoro všechny skladby jsou pro mě nové, teprve na nich pracuji,“ přiznal Kahánek, který se na své angažmá na Dvořákově Praze velice těší.

Související