Orchestry jsou to, co dělá festival festivalem a čím se měří prestiž přehlídky. Dvořákova Praha letos přiveze několik špičkových zahraničních těles. Rezidenčním orchestrem je Česká filharmonie, která vystoupí s exkluzivními sólisty, jako jsou Yo-Yo Ma, Piotr Anderszewski či David Garrett, na čtyřech koncertech včetně zahajovacího a závěrečného.

Hned dvě pozvaná vynikající tělesa mají domov v Londýně. V čele Philharmonia Orchestra, založeného v roce 1945, se vystřídaly dirigentské legendy jako Arturo Toscanini, Richard Strauss, Wilhelm Furtwängler, Herbert von Karajan či Otto Klemperer. V novější historii formovali jeho zvuk Lorin Maazel, Riccardo Muti, Giuseppe Sinopoli a Christoph von Dohnányi.

Posledně jmenovaný umělec, přes úctyhodný věk 85 let stále aktivní, se coby doživotní čestný dirigent orchestru Philharmonia Orchestra představí v Praze. Těleso je považováno za anglický „národní“ orchestr, jeho stabilní umělecká kvalita i promyšlené a inovativní programy jsou oceňovány nejen v domovské Royal Festival Hall, ale také při početných turné a na dlouhé řadě nahrávek. Orchestr vytváří soundtracky k filmům, prakticky již od svého vzniku, a často ho poslouchají – aniž to tuší – i hráči videoher.

Program koncertu 12. září konfrontuje dvě velké partitury, jejichž vznik dělí více než sto let: Houslový koncert Albana Berga, který autor dokončil pod dojmem předčasného úmrtí dcery Almy Mahlerové (odtud podtitul Na paměť anděla), a Symfonii č. 9 C dur Franze Schuberta zvanou Velká. Jako sólistka v Bergově díle vystoupí respektovaná německá houslistka Carolin Widmann – netypická hvězda, jejíž podivuhodná kreativita provokuje soudobé autory k psaní nových děl. Se stejným zápalem se pouští do historicky poučené interpretace staré hudby.

O den později, 13. září, se v Rudolfinu představí další londýnské těleso, které má v názvu slavný kostel sv. Martina v polích. Academy of St Martin in the Fields kdysi opravdu měla svůj domov a pořádala koncerty v tomto chrámu, ale dnes jde o soubor, který je téměř stále na cestách. Žádaný je zejména pro svůj vytříbený zvuk, s nímž provádí klasicistní a starší partitury. Vždyť jej založil – původně jako jedenáctičlenné smyčcové těleso bez dirigenta – britský specialista na starou hudbu Sir Neville Marriner.

Pro oživení zájmu o barokní hudbu udělal Marriner se svým ansámblem mnoho, ale těleso se nevyhýbá ani úplným kompozičním novinkám. Dříve běžnou praxi hry bez dirigenta nebo způsob, kdy nástupy udává sólista, si soubor podržel dodnes. Tak tomu bude i v případě pražského koncertu. Na něm zazní skladba zřejmě nejznámějšího anglického autora Edwarda Elgara, líbezná Dvořákova Serenáda a Mozartův slavný Klarinetový koncert A dur. Jedno z posledních Mozartových děl přednese vynikající německá klarinetistka Sabine Meyer. Na závěr byla vybrána symbolická kompozice: symfonie „Na odchodnou“ Josepha Haydna – vtipná hříčka, při níž muzikanti postupně opouštějí pódium.

Zatímco londýnští „Akademici“ jsou žánrově neortodoxní, Freiburger Barockorchester se zaměřuje přece jen více na starou hudbu. Využívá k tomu dobové nástroje a pochopitelně i odpovídající styl hry.

Freiburger Barockorchester dali dohromady studenti hudební akademie ve Freiburgu v roce 1985 a záhy se z něj stal soubor, který udává tón na poli interpretace barokní a klasicistní hudby. Seznam ocenění, kterých se dostalo jejich nahrávkám, je impozantní. Jejich renomé dokládá snad nejlépe fakt, že byli v roce 2009 prvním barokním orchestrem, kterému byl svěřen zahajovací večer Salcburského festivalu. Freiburger Barockorchester přichystal pro Dvořákovu Prahu na 10. září do Rudolfina poloscénické provedení opery Don Giovanni W. A. Mozarta, která v Praze měla v roce 1787 svou premiéru. Pod vedením významného vlámského specialisty Reného Jacobse vystoupí pěvci, které české publikum dosud nemělo možnost slyšet.

Večer s Tonhalle-Orchester Zürrich 19. září bude pozoruhodný hned z několika důvodů. Orchestr s více než stopadesátiletou historií je znám svým objevným pojetím těch nejznámějších skladeb historie, takže bude určitě zážitkem slyšet jejich podání oblíbené Dvořákovy Osmé symfonie. Pod vedením svého současného šéfdirigenta, mladého Francouze Lionela Bringuiera, zahraje švýcarské těleso svěží předehru Con brio německého skladatele a klarinetisty Jörga Widmanna, bratra výše zmíněné houslistky Carolin Widmannové. V Brahmsově Dvojkoncertu pro housle a violoncello dostanou prostor dva mimořádní sólisté: Lisa Batiashvili a Gautier Capuçon. Tento skvělý violoncellista již na festivalu Dvořákova Praha v minulosti s obrovským úspěchem vystoupil.