Od chvíle, kdy se hudba začala hrát v koncertních síních, při ní lidé usínají. Novou skladbou nazvanou Sleep na to reaguje britský skladatel Max Richter, který osmihodinovou kompozici stvořil právě pro to, aby při ní posluchači spali.

Jak píše agentura Reuters, skladba by měla být uváděna v sále, kde jsou pro návštěvníky připraveny postele.

"Je to osmihodinová ukolébavka," tvrdí Richter, podle něhož má posluchače konkrétně uspat především part pro violoncello.

Devětačtyřicetiletý Richter, dnes označovaný za jednoho z nejvýznamnějších žijících britských komponistů, ale ve skladbě pracoval i s elektronickými zvuky. Hovoří také o tom, jak jej při práci inspirovala moderní hudba Johna Cage, Terryho Rileyho či La Monte Younga.

Richter chce skladbou vystihnout to, jak je svět stále rychlejší, a také lidé tudíž žijí stále rychleji. "Spousta z nás potřebuje čím dál víc odpočinku. A v tom tahle skladba spočívá – poskytuje osm hodin odpočinku," tvrdí skladatel a připomíná, že člověk odhadem třetinu života prospí.

Aby Richter pochopil, jak ve spánku funguje lidský mozek, skladbu prý konzultoval i s americkým neurovědcem Davidem Eaglemanem.

Ten kompozici Sleep ve světové premiéře uvede v září v Berlíně. Koncert, při němž budou návštěvníci nikoliv sedět, nýbrž ležet, má trvat od půlnoci do osmi ráno. Pořádá jej Richterova nahrávací společnost Deutsche Grammophon.

Ta již 4. září vydá rovněž osmihodinovou digitální verzi skladby, o níž dopředu tvrdí, že bude zřejmě nejdelší klasickou kompozicí na světě.