Od zvláštního zpravodaje v Katovicích – V pátek 7. srpna zastřelil policista na předměstí Dallasu devatenáctiletého Afroameričana Christiana Taylora. Fotbalista a student druhého ročníku na univerzitě v západním Texasu byl údajně podezřelý z krádeže auta, záznam z videokamer ale scházel. Stalo se tak necelý rok poté, co ve Fergusonu další strážník několika ranami usmrtil neozbrojeného teenagera Michaela Browna.

Není se čemu divit, že tuto neděli rapeři Run The Jewels na pódiu katovického festivalu OFF, obklopeného těžebními věžemi hornického města, tragédii v den výročí několikrát připomněli – a stejně jako většina světových médií upozornili na dvojí metr amerických policistů při zacházení s někým, kdo je jiné než bílé barvy pleti.

„Při tolika koncertech si nejsme už ani jistí, kde přesně jsme, ale rozhodně to není Amerika. Tam vás totiž můžou zastřelit, když jdete jen tak po ulici,“ utrousili mezi písněmi ironicky Run The Jewels, jímž podporu mohutnými výkřiky vyjadřovaly tisícovky návštěvníků.

Pódium nasvícené sytě rudými reflektory zdobily velké obrazovky s ikonickou grafikou Run the Jewels – zaťatou pěstí a pistolí, kterou napodobovali i lidé v publiku. Rapeři Killer Mike a El-p je ovládli hned během první skladby těžkotonážními beaty se silou, jaká dokáže srovnat dům se zemí.

V Katovicích se festival, za nímž vyráží lidé z celé Evropy, konal už podesáté. Dvojice Run The Jewels ho svým koncertem celý uzavírala a během několika minut ukázala, proč si je oblíbili hudební kritici i nespočet fanoušků, nejen těch hiphopových. Tančili, usmívali se, několikrát zopakovali, že jsou nejlepší přátelé, vtipkovali a za chvíli zase hned mluvili vážně o rasismu jako současném společenském problému.

A aktivista Killer Mike je možná dokonce tím nejvíc povolaným mluvčím celé afroamerické komunity – kvůli přednáškám dostává pozvání na univerzity i do televizních debat.

Tento čtyřicetiletý raper z Atlanty se dlouho ukrýval v hiphopovém undergroundu, nejspíš protože se mu dravá politika hudebního průmyslu moc nezamlouvala. Stejně to měl i El-p vychovaný brooklynskými ulicemi, který si možná víc než jako raper udělal jméno coby vyhledávaný producent.

Když tito veterání poprvé spojili síly v roce 2012, kdy vydal Killer Mike album R.A.P. Music, bylo jasné, že z téhle spolupráce dokáže přeskočit stejná jiskra i na posluchače. O rok později už Run The Jewels vydali první eponymní album, které jen tak vyvěsili na internet. Mluvilo se o něm jako o nejlepším rapovém debutu – a další rok už natočili desku roku 2014, alespoň podle padesátimístného žebříčku trendy určujícího hudebního serveru Pitchfork.

Na albu smíchali party s politikou a pohnout dokázali i s nostalgickým fanouškem devadesátkového hiphopu, byť díky futuristickému přístupu oslovovali i ty mladší.

V Katovicích Run The Jewels střídali na pódiu americkou písničkářku Patti Smithovou, která před nimi na stejném místě přehrávala své album Horses z roku 1975. Run the Jewels jí během koncertu vzdali poctu a nechali se slyšet, že stejně jako ona ve své době nyní bojují proti násilí a kapitalismu, pro nějž se staly symbolem obří korporace.

Smithová při vystoupení pozvedla do vzduchu kytaru, z níž hned nato vytrhala struny, a zdůraznila, že revolučním nástrojem její generace byla kytara. Run the Jewels pak ale vcelku jasně do horké letní noci v Katovicích vykřičeli, že pro tu současnou je to rap.