Newyorská Metropolitní opera porušila více než staletou tradici, kdy si herci ve Verdiho Otellovi uměle ztmavovali pleť makeupem.
V pondělí večer opera zahájila sezonu novou inscenací Otella v hlavní roli s lotyšským tenoristou Aleksandrsem Antoněnkem – a ten makeup nepoužil.
Představení uvidí 17. října také diváci v českých kinech, kam se Otello bude z Metropolitní opery přenášet.
Jak připomíná agentura AFP, v Otellovi, vycházejícím z Shakespearovy předlohy o mouřenínovi benátském, si bílí pěvci běžně načerňovali tvář.
Tento druh makeupu, kdy se bílí vydávají za černé, je ve Spojených státech dlouho tabu – používal se zejména v 19. století na takzvaných minstrelských představeních, které si rasisticky dělaly legraci ze zábavy černých otroků. V opeře ale tradice bělochů přelíčených na černochy vydržela.
Nového Otella v Metropolitní opeře diriguje Yannick Nézet-Séguin, čtyřicetiletý kanadský hudební ředitel Filadelfského orchestru.
Kalifornský režisér Bartlett Sher, který dříve obdržel divadelní cenu Tony za inscenaci muzikálu Král a já na Broadwayi, představení přenesl do 19. století – tedy do doby, kdy Verdi operu složil.
Metropolitní opera začala sezonu Otellem, poprvé si v něm běloch nezačernil pleť
Podle agentury AFP se Verdiho Otello na světě už několikrát bez makeupu hrál, naposledy v Anglické národní opeře v představení modernistického amerického režiséra Davida Aldena.
Otello vypráví o tragickém hrdinovi. Sužován žárlivostí, kterou v něm vyvolá lstivý Jago, Otello zabije nejprve svoji manželku Desdemonu a posléze spáchá sebevraždu.
Do titulní role bývají ve Spojených státech nejčastěji obsazováni černí pěvci, byť podle kritiků lze i to vnímat jako svého druhu rasismus. Historici upozorňují, že ten, komu se v Shakespearově době říkalo mouření, nemusel mít nutně africký původ.
Generální ředitel Metropolitní opery Peter Gelb uvedl, že za rozhodnutím nepoužít v Otellovi makeup stojí celá instituce.
„Uvědomujeme si, že je to citlivá záležitost, ale přišlo nám to jako správná věc a jsme rádi, že jsme se takto rozhodli,“ řekl Gelb americkému veřejnoprávnímu rozhlasu NPR.
V Metropolitní opeře byl Otello poprvé uveden roku 1891, čtyři roky po premiéře v milánské La Scale. Otella v MET zpívali přední pěvci včetně Španěla Plácida Dominga, Itala Giovanniho Martinelliho či Američana Jamese McCrackena – ten Otella zpíval téměř šedesetkrát a šlo o roli, se kterou býval nejčastěji spojován.
Kanaďan Jon Vickers, jenž Otella v MET rovněž kdysi zpíval, zemřel 10. července. Pondělní premiéra proto byla věnována jemu.
Právě zahájená sezona v Metropolitní opeře zahrnuje šest nových inscenací včetně Lulu od Albana Berga, kdysi kontroverzní opery o mladé femme fatale.
Poprvé za téměř sto let bude MET inscenovat ranou operu Georgese Bizeta nazvanou Lovci perel, jež vypráví o dávné kněžce žijící na Srí Lance.
Letos také MET rozšiřuje svůj program živých přenosů do kin, který začal před deseti lety. Instituce nyní tvrdí, že každé představení v kinech vidí 250 tisíc diváků.
Do českých kin se mezi 3. říjnem, kdy se bude vysílat Verdiho Trubadúr, a 30. dubnem, kdy sezona skončí Straussovou Elektrou, bude přenášet jedenáct představení.