Když se režisér Robert Zemeckis rozhodl natočit film o tom, jak francouzský provazochodec Philippe Petit přešel mezi věžemi Světového obchodního centra v New Yorku, chtěl, aby se při tom divákům točila hlava.

"Velmi tvrdě jsme pracovali na tom, abychom všemi možnými prostředky evokovali dojem, jaký má člověk ze závratě," uvedl režisér.

Film nazvaný Muž na laně, který do českých kin přijde 8. října, má dnes v amerických biografech premiéru ve formátu Imax 3D.

Vypráví o podivínském provazochodci i událostech, které předcházely tomu, než Petit jednoho mlhavého srpnového rána roku 1974 natáhl lano mezi takzvanými Dvojčaty, jak se věžím přezdívalo.

Díky tomu, že je film natočený ve 3D, si diváci připadají, jako by s Petitem stáli přímo na laně. Když herec Joseph Gordon-Levitt, který provazochodce ve snímku ztvárnil, na lano stoupne, diváci tentýž krok udělají s ním. A když se Petit podívá dolů, také publikum v kině intenzivně vnímá výšku téměř 400 metrů.

Režisér Zemeckis, známý trikovými filmy Návrat do budoucnosti nebo Falešná hra s králíkem Rogerem, rekonstruoval Petitovu akci podle dostupných archivních záznamů.

"Využili jsme všechny trikové efekty, které existují," uvedl režisér, podle něhož je právě to jediná záruka, že si diváci vzhledem k četnosti použitých efektů v kině nevšimnou.

Petitův ilegální přechod na laně mezi dvěma věžemi trval téměř hodinu, během které na střechu mrakodrapů zamířila také policie, aby muže zastavila. Nakonec ale mohla jen bezmocně pozorovat, jak si Petit na lano lehal či klekal – to vše bez jištění.

Film využil trikových efektů i k tomu, aby znovu ožila sama Dvojčata. Letos je to čtrnáct let od chvíle, co spadla po teroristickém útoku z 11. září 2001. I proto snímek končí mrazivým záběrem na samotné věže.

"Chtěl jsem k památce Dvojčat přistoupit s úctou. Jakkoliv byla monumentální a jakkoliv monumentálně působilo i jejich zřícení, přesto se mi zdálo, že v jejich historii existoval moment, kdy věže působily lidsky," uvedl Zemeckis.

Podle něj právě provazochodec Petit svým činem věže polidštil.

"Možná mělo až duchovní rozměr, jak je lanem spojil a pak se mezi ně sám položil," naznačuje Zemeckis.

Letos šestašedesátiletý Petit žije v New Yorku. Herce Gordona-Levitta kvůli filmu naučil základům provazochodectví.

"Petit o věžích mluvil ne jako o monolitech z betonu a ze skla, nýbrž jako o živých organismech. Právě proto mě napadlo, že bychom je i ve filmu měli znázornit, jako by byly jeho partnerkami," dodal režisér.