Fotbal je nejpopulárnější sport v Česku a fotbalová herní série FIFA od Electronic Arts (EA) má stejnou výsadní pozici mezi fanoušky videoher. Aktuální díl ve více než dvacetileté historii herní značky nevypadá, že by se ho dotkla korupční aféra opravdové FIFA. Počítačový fotbal je téměř bez poskvrnky.

Z našeho pohledu ale jednu vadu na kráse má: stejně jako u NHL chybí český dabing a hlavně − na rozdíl od hokejové hry − chybí nejvyšší česká soutěž. EA se s českou fotbalovou asociací opět nedomluvila na licenčních podmínkách.

Když odhlédneme od politiky a financí, zůstane FIFA 16 jako čistá hra s výbornou grafickou prezentací a hlavně s realistickým pojetím kopané. Proti loňskému ročníku tvůrci přistřihli křídla útočníkům, aby se hra vyrovnala a nebyla jen přehlídkou rychlých gólů. Hlavní změny zahrnují zmenšení rozdílu mezi nejrychlejšími a nejpomalejšími virtuálními fotbalisty a také zpomalení rozehrávky. Ke klasickým přihrávkám sice vývojáři přidali možnost přihrávat prudce, ale s rychlými nahrávkami má většina postaviček na hřišti problém při zpracování.

Tyto změny pak stačily k tomu, aby se více hrálo i ve středu hřiště, zejména na vyšší nastavení obtížnosti, kdy jsou počítačem řízení obránci těžko překonatelní a je nutné je "fotbalově" obehrát. Měnilo se i na druhé straně, obranná hra je náročnější na správné načasování, obrovské skluzy nejsou jediné, co se dá proti soupeřům použít. Než ale přijdete na to, jak efektivně bránit, budete smutně koukat na soupeřova útočníka, který nechal vaši zmatenou obranu daleko za sebou.

Z pohledu herní nabídky je FIFA 16 stále bez konkurence, i když z licenčních důvodů nenabízí možnost zahrát si plnohodnotné mistrovství světa. Vlastně nabízí, pokud se spokojíte s turnajem v ženské kopané. EA konečně do hry přidala i ženské profesionální týmy. Autoři si snad jen mohli odpustit pojmenování trofeje za vítězství v turnaji "nové nádobí".

Stejně jako u hokeje nicméně EA klade stále větší důraz na Ultimate Team, režim, který hráče nutí skládat svůj vysněný tým z karet, jež náhodně dostává za výsledky hraní. Na tom by nebylo nic špatného, kdyby nejlepší hráči nebyli dostupní pouze ve velmi drahých balíčcích, na něž se prostým hraním dá vydělat jen těžko. Je to tak schválně, Electronic Arts chtějí na hře vydělávat průběžně, nejen při prodeji krabice se hrou, a tak hráčům nabízí koupi virtuálních karet za reálné peníze.

Bude se líbit

◼ Věrné pojetí fotbalu

◼ Velká nabídka herních režimů

◼ Prvotřídní technické zpracování

Může vadit

◼ Pomalejší tempo hry

◼ Důraz na Ultimate Team

◼ Absence Synot ligy

Dobrou zprávou je, že je snadné Ultimate Team naprosto ignorovat a hrát buď proti počítači (či konzoli), nebo on-line, a to i v režimu Pro League, kdy každou virtuální postavičku na hřišti ovládá lidský spolu- nebo protihráč. Pro nováčky pak, na rozdíl od NHL, nechybí ani trénink, který se připomíná jednoduchými aktivitami i před začátkem každého zápasu, zatímco na pozadí probíhá nahrávání.

Jednoznačnou pochvalu si zaslouží technické zpracování hry − všichni známí hráči jsou si podobní a zejména v prostřizích při přerušení hry je jejich vzhled přesvědčivý, včetně detailů, jako je tetování. Příjemnou drobností je i to, že hra automaticky po skončení nabídne sestřih nejlepších momentů z celého zápasu.

Pokud se dají najít technické nedostatky, bude to v oblasti síťové hry. Není to úplně časté, ale může se stát, že se hra odpojí od serverů EA. V mém případě to znamenalo smutný konec vítězného zápasu mého týmu HN Tech nad "týmem týdne" v režimu Ultimate Team. Achievement za vítězství holt získám jindy.

FIFA 16 je čistá hra s výbornou grafickou prezentací a hlavně s realistickým pojetím kopané.
Electronic Arts