Protože svátek Halloween připadá na příští sobotu, tedy den, kdy se v USA a v Kanadě tradičně nejvíc chodí do kina, filmová studia své halloweenské tituly poslala do kin již tento víkend. A neuspěla. Hororový snímek Paranormal Activity: The Ghost Dimension i akční Poslední lovec čarodějnic s hercem Vinem Dieselem propadly stejně jako další novinka – životopisný snímek o zakladateli Applu nazvaný Steve Jobs.

„Kvalita většiny těchto filmů je tak zoufalá, že bylo jedno, kde se začaly hrát. Nedařilo by se jim ani jindy,“ tvrdí Jeff Bock, šéfanalytik společnosti Exhibitor Relations, která návštěvnost kin sleduje.

Kvůli neúspěchu novinek tak v severoamerických kinech o víkendu opět bodovaly snímky, které měly premiéru dříve – šlo o sci-fi Marťan, hororovou komedii Husí kůže a špionážní film Most špionů.

Marťan, za nímž stojí společnost Fox, utržil dalších 15,9 milionu dolarů a dohromady už má na kontě 166,4 milionu. Husí kůže je v kinech druhým týdnem, oproti premiérovému víkendu jí návštěvnost nyní klesla o pouhých 35 procent a utržila dalších 15,5 milionu, celkem už tento snímek získal 43,7 milionu.

A Most špionů, který s hercem Tomem Hanksem v hlavní roli natočil Steven Spielberg, do kin tento víkend přitáhl zejména starší publikum. Utržil 11,4 milionu dolarů, jen o 26 procent méně, než když se minulý víkend začal hrát, a za oba týdny má nyní na kontě 33,6 milionu.

Společnost Lionsgate za výrobu Posledního lovce čarodějnic utratila 70 milionů dolarů, film teď ale z projekcí v 3082 kinech utržil pouze 10,8 milionu. Celkově skončil na čtvrtém místě návštěvnosti.

Zklamání je o to větší, že předchozí snímek s hercem Vinem Dieselem, tedy Rychle a zběsile 7, v kinech trhal rekordy. Mělo se za to, že zvýšený zájem o Vin Diesela na sociálních sítích pomůže i novému snímku. Naděje, že by Lionsgate s Posledním lovcem čarodějnic založila novou "značku", ale po tomto víkendu padla.

Také pokračování hororové série Paranormal Activity, za kterou stojí společnost Paramount, skončilo nezdarem – tržby 8,2 milionu dolarů za první víkend jsou nejnižší v celé této sáze. Úspěch Paranormal Activity se ale přesto měří obtížněji. Studio se spojilo s řetězci kin AMC nebo Cineplex a dohodlo se s nimi, že snímek záhy po premiéře v kinech uvolní také do domácí distribuce, tedy aby si jej lidé mohli půjčovat domů již 17 dnů poté, co jej velká kina přestanou hrát.

Za neobvyklý ústupek kina dostanou část výdělku z každé výpůjčky. Přesto na tuto dohodu ne všichni kinaři přistoupili – báli se, že lidé si raději počkají, až bude film pohodlně k dispozici k zapůjčení. Nové Paranormal Activity se tak o víkendu promítalo jen v 1656 biografech, což je zhruba o 1000 méně než poslední díl série.

„Nesporně jsme se tím připravili o část návštěvnosti, ale nízký výsledek nezapříčinilo to, že by diváci film odmítli,“ tvrdí Rob Moore, vicepředseda správní rady Paramount Pictures. Ten upozorňuje, že konkrétně v síti kin AMC bylo nové Paranormal Activity nejnavštěvovanějším filmem za celý víkend. Podle něj tedy za celkově nízké tržby mohou spíš ta kina, která Paranormal Activity hrát odmítla.

Možná největším víkendovým „propadákem“ se ale stal nový životopisný film o zakladateli Applu Steveu Jobsovi. Když před dvěma týdny vstoupil do několika vybraných kin, měl nejlepší průměrné tržby na jeden snímek. Teď ale v širší distribuci neuspěl – z projekcí ve 2443 biografech utržil pouze 7,3 milionu dolarů. To je jen o něco málo víc než podprůměrných 6,7 milionu, které roku 2013 za první víkend utržil předchozí film o Steveu Jobsovi s herem Ashtonem Kutcherem v hlavní roli.

Právě obavy z toho, že další film o Jobsovi v kinech neuspěje, už dříve přiměly společnost Sony, aby od projektu ustoupila. Producent nového filmu Scott Rudin se nakonec spojil s Universalem a chvíli se zdálo, že film Steve Jobs má zaděláno na úspěch – získával pozitivní recenze a také jeho plakáty byly vidět všude.

Do kin ale nakonec přišlo minimum lidí. Na základě výsledků z tohoto víkendu se zdá nepravděpodobné, že by si na sebe film s rozpočtem 30 milionů dolarů, což nezahrnuje náklady na marketing, vůbec vydělal.

Universal ale tvrdí, že ve městech jako New York nebo San Francisco se snímku daří. Věří také, že jak se bude blížit předávání cen Oscar, zájem ještě poroste.

Související