Čínský internetový gigant Alibaba prodal během středečního "dne nezadaných" zboží v rekordní hodnotě 14,3 miliardy dolarů (360 miliard Kč). K překonání prodejního rekordu z loňského roku přitom stačila jen polovina dne, oznámila dnes firma. Akcie Alibaby v reakci na to zpočátku zpevnily, později se ale vydaly dolů spolu s dalšími tituly na burze.

Den nezadaných připadá na 11. listopadu; tradice začala v 90. letech. Jedničky v datu (11.11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Svátek přerostl v největší horečku internetových nákupů na světě a tržbami překonal i věhlasný "černý pátek" a následné "kyber-pondělí" dohromady. Takto se v USA a Kanadě označují dny, kdy začínají nabídkou výrazných slev předvánoční nákupy. Je to na konci listopadu.

Během prvních osmi minut prodeje utratili zákazníci Alibaby jednu miliardu dolarů. Do hodiny od zahájení prodeje tržby dosáhly 3,9 miliardy dolarů, což byl téměř dvojnásobek částky, kterou lidé za zboží nechali za prvních šedesát minut loňského prodeje.

Mnoho zákazníků si uvědomuje, že čínská ekonomika ztrácí na rychlosti, pro řadu z nich tak byl Den nezadaných vítanou příležitostí, jak ušetřit. Pro analytiky je zase výsledek dnešních nákupů cennou zprávou o stavu spotřebitelské poptávky ve druhé největší ekonomice světa.

Alibaba a další čínští internetoví prodejci dnes nabízeli slevy, na které řada zákazníků čekala celý rok. K mání bylo šest milionů produktů od 40 tisíc výrobců. S reklamou čínskému prodejci pomáhali například představitel agenta 007 Daniel Craig nebo americký zpěvák Adam Lambert.

Celodenní rekord prodeje z loňského roku překonal ještě před polednem pekingského času také velký domácí soupeř Alibaby, společnost JD.com.

Akcie Alibaby na newyorské burze po průběžných zprávách o rekordním prodeji zpočátku rostly, později ale obnovily pokles a ztrácely přes dvě procenta. Od počátku roku jejich kurz v obavách z útlumu čínské ekonomiky oslabil asi o 22 procent.