Jihoafrický umělec a režisér William Kentridge by byl nejraději, kdyby jeho inscenaci opery Albana Berga Lulu mohl každý vidět přímo v newyorské Metropolitní opeře. Jak ale řekl agentuře AP, Kentridge bude rád i za každého, kdo se na sobotní inscenaci přijde podívat do kina.

V rámci cyklu Live in HD bude operu z New Yorku v sobotu vpodvečer přenášet také 22 tuzemských kin.

"Přenosy v HD kvalitě jsou v jistém ohledu čistější, protože kamera divákovi určuje, na co se má dívat," řekl Kentridge předminulý čtvrtek, kdy mělo představení v Metropolitní opeře premiéru. A obdrželo takřka výhradně pozitivní kritiky – deník Wall Street Journal pochválil Kentridgovu plodnou představivost, deník Financial Times uvedl, že představení působilo objevně, a také podle listu New York Times je Lulu touto verzí dovedená k dokonalosti.

Podle režiséra Kentridge je každá operní inscenace z podstaty přehnaná. "Zvlášť v tomto představení, a zvlášť v případě, že ho vidíte naživo, se toho na vás hrne opravdu spousta," konstatuje režisér.

Ten během představení na jevištní plátno promítá černobílé tušové kresby, které doplňují dění na pódiu. Na obrazovce se míhají strany vytrhnuté ze slovníků či listy novin, úryvky psychologického Rorschachova testu inkoustových skvrn nebo obrysy významných postav z dějin – od Hitlerovy oblíbené fotografky a filmařky Leni Riefenstahlové přes autora opery Albana Berga až po skladatele Richarda Strausse nebo Bergova učitele Arnolda Schönberga.

Kentridge navíc do inscenace připsal dvě němé postavy: klavíristku s účesem podobným americké herečce a tanečnici Louise Brooksové a také komorníka, jenž má představovat smrt. Obě postavy spojují dění na jevišti s obrazy promítanými na plátno.

"Dali jsme si záležet na tom, aby byl příběh srozumitelný," tvrdí režisér. "Ve střižně vždy spousta videí vypadne, proto toho uvidíte o mnoho méně, než s čím jsme na začátku pracovali," míní autor.

Titulní roli femme fatale, která způsobí pád několika mužů a jedné ženy, v inscenaci zpívá německá sopranistka Marlis Petersenová. Ta už Lulu ztvárnila v několika operních domech a po Met, kde se Lulu přestane hrát 3. prosince, se k roli nemíní vracet. "Je správné přestat v nejlepším," vysvětlila sopranistka deníku New York Times.

Naopak roli hraběnky Geschwitzové, tedy lesbické milenky Lulu, zpívá mezzosopranistka Susan Grahamová vůbec poprvé. V představení dále účinkují barytonista Johan Reuter jako Dr. Schön, tenorista Daniel Brenna coby jeho syn Alwa a tenorista Paul Groves v roli malíře. Představení diriguje německý rodák Lothar Koenigs.

Alban Berg začal na opeře Lulu pracovat roku 1929. Libreto napsal sám na základě dvou her německého dramatika Franka Wedekinda nazvaných Skřítek a Pandořina skříňka. K nim Berg dopsal půvabnou atonální hudbu.

Skladatel ale roku 1935 zemřel předtím, než dokončil poslední dějství – proto také Metropolitní opera roku 1977 svoji inscenaci končila po dvou dějstvích. Tentýž rok rakouský skladatel Friedrich Cerha dokončil instrumentaci třetího dějství dle poznámek, které Berg zanechal. Nyní se Cerhova verze běžně uvádí po celém světě.

Lulu je pozoruhodná i okamžikem uprostřed druhého dějství, kdy je hrdinka zatčena a z vězeňské nemocnice prchá díky záměně za hraběnku Geschwitzovou. Tuto scénu doprovází tříminutová mezihra napsaná formou takzvaného hudebního palindromu – to znamená, že v půlce začne orchestr stejnou pasáž hrát notu po notě pozpátku. V nynější inscenaci režisér Kentridge k této scéně natočil krátký film ve svém studiu.

Přenos opery Lulu z Met začíná v českých kinech v sobotu v 18.15 hodin. Předpokládaná délka představení, uváděného v němčině s anglickými a českými titulky, je 4 hodiny 16 minut.