Snímky španělské výroby měly letos na tamním filmové trhu téměř pětinový podíl. Oznámila to federace producentů, podle níž jde především o zásluhu pěti domácích titulů, z nichž každý do kin přilákal přes milion diváků.

Podle agentury AFP jde po loňském roce, kdy byl poměr pro domácí tvorbu ještě příznivější, o další důkaz, že španělská kinematografie je na vzestupu.

„Španělský film znovu našel cestu k lidem. V posledních letech míváme rekordní podíl na trhu díky spolupráci všech odvětví filmového průmyslu, včetně televizní výroby,“ uvedl Ramon Colon, šéf španělské Federace audiovizuálních producentů.

Španělské snímky letos konkrétně utržily přes 100 milionů eur a měly 18,9 procentní podíl na trhu, uvedla federace na základě analýzy návštěvnosti kin do 20. prosince. Protože do biografů letos vstoupí ještě několik domácích filmů, federace očekává, že celkový podíl přesáhne 19 procent.

Nejlepší výsledek zaznamenaly španělské filmy vloni, kdy jejich podíl na trhu tvořil 25,5 procent. Už roku 2012 ale číslo vystoupalo na 19,5 procent.

Vloni Španělé nejvíc chodili na romantickou komedii Ocho Apellidos Vascos o mladém Andalusanovi a jeho drzé baskické přítelkyni. Stal se z ní nejnavštěvovanější film roku a komerčně nejúspěšnější španělský snímek všech dob – na vstupenkách utržil přes 55 milionů eur.

Letošní pokračování filmu nazvané Ocho apellidos catalanes na tento úspěch navázalo. Snímek zatím vidělo přes 4,5 milionu lidí, je nejnavštěvovanějším titulem roku a v historických tabulkách je momentálně na třetí příčce.

Mezi dvaceti komerčně nejúspěšnějšími letošními filmy bylo pět snímků španělské výroby. Zbytek tvoří importované snímky převážně z Hollywoodu.

Domácím filmařům se ale v posledních letech daří natáčet čím dál víc snímků a oslovují s nimi širší diváckou veřejnost, konstatuje federace. Kinematografii též pomáhá užší spolupráce s televizními stanicemi, které se stávají koproducenty filmů a pak je samy propagují. I to má vliv na vyšší návštěvnost domácí produkce, dodává AFP.