Stát na pódiu s dirigentem Jiřím Bělohlávkem je "jako být v nebi", tvrdí finská sopranistka Karita Mattila. A hned vysvětluje, že právě pod Bělohlávkovou taktovkou absolvovala některá z vystoupení, jež sama považuje za svá nejvýznamnější: od účinkování v Metropolitní opeře či Sanfranciské opeře až po Finskou národní operu nebo španělské Teatro Real de Madrid.

Vůbec poprvé s Bělohlávkem spolupracovala před dvanácti roky, kdy v Helsinkách zkoušeli Janáčkovu operu Káťa Kabanová − a už tehdy prý Mattila tušila, že narazila na někoho výjimečného.

"Jiří člověka podporuje a vede tak, jak o tom pěvci jen sní. Nedovedu si představit, že by to někdo dokázal lépe," míní pěvkyně. "Jiří s vámi dýchá, hluboce rozumí hudbě, je velmi přátelský a přitom přístupný. Zkrátka ten typ člověka, s nímž jste vždy snili, že budete spolupracovat."

Letos pětapadesátiletá Mattila, kterou americký hudební server Musical America označil za "nejnabitější současnou pěvkyni", se proslavila náročnými rolemi ve Straussově opeře Salome nebo Pucciniho Tosce a Manon Lescaut.

Kromě toho má ale finská rodačka slabost pro silné ženské postavy, jaké se objevují i v Janáčkových operách a zejména pro cizinku jsou zvlášť náročné: zpívala Káťu v Kátě Kabanové, Emiliu Marty ve Věci Makropulos i Jenůfu v Její pastorkyni.

Právě během zkoušek této inscenace, již začala newyorská Metropolitní opera hrát roku 2007, si s Bělohlávkem − lidově řečeno − plácli. "Věděla jsem, že jednou budu chtít zazpívat Kostelničku. A tak jsem Jiřího poprosila, aby mi slíbil, že u toho bude," vzpomíná Mattila.

v Praze a v Londýně

Svým způsobem vyvrcholením letošní 120. sezony České filharmonie bude dubnové koncertní provedení opery Leoše Janáčka Její pastorkyňa s finskou sopranistkou Karitou Mattilou v roli Kostelničky, Adrianou Kohútkovou jako Jenůfou a Jaroslavem Březinou a Alešem Brisceinem v úlohách Laca a Števy. Operu uvede Česká filharmonie nejprve v Praze, reprízu zahraje v prestižní londýnské Royal Festival Hall.

A Bělohlávek slib dodržel − Mattila si Kostelničku zazpívá letos v dubnu. Nejprve v Praze, kde Její pastorkyni s Českou filharmonií uvedou v koncertním provedení, a vzápětí v Londýně, kde je čeká vystoupení ve slavné Royal Festival Hall.

Mattila už sice účinkovala v několika inscenacích Její pastorkyně, ale tato pro ni prý bude zcela jiná. "Je to jako účinkovat v nové opeře," říká v narážce na to, že "očima" Kostelničky najednou Janáčkovu operu vnímá rozdílně.

Kromě toho, že se jí s Bělohlávkem dobře spolupracuje, si na něm Mattila váží ještě jedné věci − jeho znalosti Janáčka. "Jednou jsem zpívala Její pastorkyni s ruským dirigentem a v jeho podání ta opera zněla rusky," říká Mattila. "Pro mě má ale Janáček jedinečný, fantastický styl, který nedovedu připodobnit k jinému skladateli. Jiří Bělohlávek jeho opery zná do neskutečných podrobností."

Mattila už Kostelničku začala zkoušet, což pro ni u Janáčkových oper není nic výjimečného. "Vyžadují spoustu přípravy, zejména pro někoho, kdo nemluví česky," vysvětluje pěvkyně, podle níž nejde jen o to, naučit se slova, ale ještě ta slova dobře zkombinovat s Janáčkovou hudbou.

Několik vybraných jedinců v Česku Mattilu uslyší již koncem tohoto týdne, kdy do Prahy přiletí na soukromou oslavu Bělohlávkových 70. narozenin.

Jakub Hrůša a Jiří Bělohlávek budou dirigovat koncert, během nějž Mattila zazpívá árie z Verdiho Maškarního plesu a Rusalky, švédská sopranistka Nina Stemme přednese Verdiho a Strausse, abcházsko-ruská sopranistka Hibla Gerzmava Donizettiho a Belliniho a Adam Plachetka Mozarta a Smetanu. "Bylo mi takovou ctí to pozvání dostat, že jsem ani na okamžik neváhala," vysvětluje Mattila, pro kterou je Bělohlávek tak výjimečný, že by kvůli němu "klidně letěla přes celý svět".

A ráda by o něm hovořila déle, ale nemůže − u jejího domu na americké Floridě právě zazvonila učitelka češtiny z New Yorku. "Jednu věc ale ještě řeknu," zastaví se Mattila. "Pohybuji se ve světě klasické hudby už třiatřicet let. Za tu dobu člověk potká leckoho, s kým dovede spolupracovat. Ale jen málokdy narazíte na někoho, kdo je vám tak blízký, že vás motivuje v tom pokračovat. Pro mě je tím člověkem Jiří Bělohlávek," dodává.