Příběh o milostném trojúhelníku, jenž obsahuje na arabsky mluvený film neobvyklé erotické scény, se stal prvním tuniským snímkem v soutěži festivalu Berlinale za poslední dvě dekády. V Berlíně měl film nazvaný Inhebbek Hedi premiéru v pátek.

Režisér Mohamed Ben Attia je pyšný, že jeho dílo bylo vybráno mezi nejlepší snímky usilující o Zlatého medvěda, tedy hlavní cenu přehlídky.

„Byl bych ještě šťastnější, kdyby v soutěži bylo víc arabských filmů, ale upřímně je mi to vlastně jedno. Hlavně chci, aby se tu promítaly dobré snímky,“ řekl Attia na tiskové konferenci po premiéře.

Film se odehrává krátce poté, co Tunisané v lednu 2011 vyhnali diktátora Zín Abidína bin Alího. Hlavní hrdina snímku Hedi, jehož hraje Majd Mastoura, pracuje jako prodavač aut a v zaměstnání nemá valné vyhlídky.

Jeho přehnaně starostlivá matka, ztvárněná herečkou Sabah Bouzouitovou, synovi zorganizuje zásnuby. Po nich je hrdina poslán prodávat auta do přímořského letoviska Mahdia. Protože tam práce stojí, Hedi má spoustu volného času. A tak zažije románek s tanečnicí a turistickou průvodkyní Rim, kterou hraje Rym Ben Messaoudová.

Sexuální scény, které ve filmu následují, by vzhledem ke své cudnosti nepobouřily ani diváky hollywoodských filmů 40. a 50. let. Ale v arabském světě mohou přesto vzbudit rozpaky.

„Tuniská kinematografie je známá svou odvahou,“ komentovala to producentka snímku Dora Bouchoucha Fouratiová.

Pouze v náznacích film odkazuje na převrat z roku 2011 a jeho dohru. Podle režiséra se tak děje záměrně. Především prý chtěl ukázat, jak se změnil – a v jakých ohledech naopak zůstal stejný – běžný život.

„Po arabském jaru mi přišlo zajímavé hlavně to, jak jsme se sami sebe začali ptát, kým vlastně jsme,“ uvedl režisér Attia.

„Máme své příbuzné i sousedy, staráme se o víru, a tímto postupným způsobem probíhá naše emancipace stejně pozvolna, jak ji ve filmu prožívá postava Hediho,“ dodal.