Když třiadvacetiletý Leonardo DiCaprio z přídi největší zaoceánské lodi křičel "Jsem král světa", netušil, že potrvá skoro dvacet let, než získá nejvýznamnější filmovou cenu Oscar. Svět se proměnil, místo fotek blonďáka z Titaniku na zdech dívčích pokojíčků dnes na zdech sociálních sítí visí miliony "memů" tropících si legraci z DiCapriovy oscarové smůly. V noci na včerejšek ji DiCaprio konečně překonal.

Je velký rozdíl mezi hercem a hvězdou. Herec by měl dobře hrát, ale hvězda ztělesňuje typ, s nímž se během vteřiny mohou identifikovat zástupy. A opravdové hvězdy se největší slávě těšily v době zlatého věku Hollywoodu kolem poloviny minulého století. Tehdy se filmy profilovaly dle žánrů a hvězdy podle obličejů. Nechodilo se na efekty ani na sci-fi, ale na Humphreyho Bogarta či Garyho Coopera.

Kdo viděl Velkého Gatsbyho, tři roky starou adaptaci Fitzgeraldova románu, uvědomil si, proč se dnes na filmy s Leonardem DiCapriem chodí jako za starých časů. Když se po půlhodině plné postmoderně roztěkaných digitálních obrázků konečně objeví na plátně DiCapriův mnohoznačný "úsměv Mony Lisy", divák okamžitě ví, že se chce dívat dál.

Ten přirozený, hvězdný magnetismus strhával pozornost od excesivního vizuálního zmatku už v modernizaci Romea a Julie od Baze Luhrmanna, režiséra Gatsbyho. To bylo rok před Titanikem a mladík DiCaprio už měl leccos za sebou. Po dětských rolích v reklamách i seriálech a debutu ve špatném komediálním hororu Critters 3 − DiCapriově prvním souboji s chlupatými monstry, tentokrát ještě bez oscarových parametrů − si ho při castingu všiml Robert De Niro.

DiCaprio pak po jeho boku překvapil v Dospívání po americku a brzy zazářil v roli postiženého chlapce ve filmu Co žere Gilberta Grapea. Na postavu byl původně "moc hezký", při castingu ale prokázal, že vedle pěkného obličeje má i nezměrný talent. Za roli získal první oscarovou nominaci.

S tváří, která by jiné odsoudila k odvěkým rolím milovníků, se DiCaprio prosadil jako charismatický, charakterní herec. A jím ztělesnění milovníci končili buď na mořském dně spolu s Titanikem, nebo požitím jedu po boku milované Julie.

Hercovou doménou se staly vnitřně rozervané role gayů, feťáků či týraných mladíků. Po Titaniku přesto na čas spadl do škatulky celebrit − například redaktor časopisu New York kdysi 7500 slovy popsal jen obrážení klubů, v nichž byl Leonardo se svou "družinou" na tahu.

To už měl DiCaprio na kontě památné momenty moderní filmové historie. Pro některé se jimi stalo vyznání citů na přídi Titaniku, pro jiné scéna, v níž coby opilý homosexuální básník Arthur Rimbaud skáče po stole a močí na tváře i předsudky pařížské umělecké komunity. Roli obletované hvězdičky pak reflektoval v satiře Woodyho Allena Celebrity.

Postupem času se z mladíka zaskočeného úspěchem stal nejuznávanější herec své generace, pokračovatel Roberta De Nira ve snímcích Martina Scorseseho, vlivný producent i uvědomělý občan.

Ve Scorseseho filmech portrétoval životem cupované muže, ať už chorobnými obsesemi sužovaného producenta Howarda Hughese v Letci či drogovými excesy poznamenaného makléře ve Vlkovi z Wall Street. U Scorseseho též prokázal, že je disciplinovaným týmovým hráčem, především v zrcadlové hře dvou takřka stejných, a přesto tak jiných postav v oscarovém thrilleru Skrytá identita, kde byl jeho "protivníkem" Matt Damon.

Damon byl DiCapriovým sokem i na letošních Oscarech, na cenu byl nominován za film Marťan − podobně jako DiCapriův Revenant vlastně příběh o přežití postavený na jediném herci.

Je ironií osudu, že DiCaprio dostal Oscara za roli v Revenantu, v němž se jeho pověstný úsměv a nenapodobitelný výraz skrývá pod plnovousem a nánosy maskérské práce. Za oscarové role se trpí − a v mrazivé vodě nebo v promáčené medvědí kůži vážící desítky kilogramů se pocta akademiků získává snáze než precizním, nuancovaným herectvím.

Revenant Zmrtvýchvstání, souboj lovce s drsnou přírodou a s vypočítavým kolegou, který ho kvůli zisku nechal napospas osudu, však ztělesňuje DiCapriův postoj ke světu. Herec, který též produkuje angažované dokumenty − snímek Cowspiracy bude brzy k vidění na festivalu Jeden svět − ve svém environmentalistickém děkovném projevu na Oscarech upozornil na globální oteplování i potřebu boje s mamonem.

Nyní může hon za zlatou soškou konečně hodit za záda. DiCapriovi je jedenačtyřicet let, nikdy nehrál v akčním, komiksovém či sci-fi blockbusteru a mezi dnešními herci má zcela výsadní pozici. S nově získaným oscarovým sebevědomím ho ještě čekají velké věci.