Krátce předtím, než Netflix zveřejnil čtvrtou řadu politického seriálu House of Cards, washingtonská Národní portrétní galerie vystavila novou malbu amerického prezidenta, píše agentura AFP.

Vedle George Washingtona, Thomase Jeffersona a Abrahama Lincolna v ní teď do října visí obraz Franka Underwooda − tedy fiktivního prezidenta Spojených států, kterého v seriálu hraje Kevin Spacey. "Ten obraz reflektuje vliv populární kultury na dnešní Ameriku a upozorňuje na dlouhou tradici herců, kteří své postavy ztělesňují jako praví umělci," vysvětlila ředitelka galerie Kim Sajetová.

Podle AFP jde o další důkaz, že americká muzea začínají brát televizní seriály jako součást vysoké kultury. Národní muzeum amerických dějin, které sídlí také ve Washingtonu, již vloni koupilo několik předmětů ze seriálu Breaking Bad (Perníkový táta). Vystaveny budou v roce 2018, kdy se muzeum zaměří na současnou americkou kulturu.

Driehaus Museum v Chicagu až do 8. května představuje kostýmy z historického seriálu Panství Downton. A když vrcholila poslední řada seriálu Mad Men (Šílenci z Manhattanu), newyorské Museum of the Moving Image k ní připravilo krátkodobou přehlídku.

Podle socioložky Peggy Levittové z univerzity v Massachusetts se muzea tímto způsobem přibližují mladším návštěvníkům. "Čím dál víc Američanů si připouští, že lidi, kteří dnes chodí do muzeí, vypadají jinak než ti, které vídáte na ulici," řekla Levittová.

Už v roce 2010 ale studie Americké asociace muzeí upozornila, že za uměním v USA chodí především běloši. Zatímco ti tehdy tvořili 69 procent populace, v muzeích představovali 79 procent návštěvníků.

Za čtvrtstoletí budou téměř polovinu obyvatel USA tvořit hispánci a černoši, muzea jich ale bude navštěvovat jen devět procent, odhadla studie. Instituce by tedy měly přemýšlet, jak tento trend zvrátit.

Podle socioložky Levittové se to už začíná dít. Některá americká muzea zkracují popisky u obrazů, jiná obrazy umisťují na barevnější panely, aby působily atraktivněji. "Další mohou vystavit graffiti, zaměřit se na komiksové postavy nebo ukázat portrét Franka Underwooda," míní socioložka, která na tom nespatřuje nic špatného. "Neplyne z toho žádné nebezpečí. Mona Lisa tu bude pořád," dodala.