Švédskému prodejci oděvů Hennes & Mauritz (H&M) klesl zisk v prvním fiskálním čtvrtletí zhruba o 30 procent na 2,5 miliardy švédských korun (7,3 miliardy korun). Hospodaření podniku ovlivnil silnější americký dolar, který výrazně zvýšil nákupní náklady, ale také slevy kvůli mírné zimě.

H&M je druhým největším prodejcem oděvů na světě za španělskou firmou Inditex, majitelem obchodů Zara.

"Zisky v prvním čtvrtletí tohoto roku nepříznivě zasáhl pokračující velmi nepříznivý vliv amerického dolaru, který nám výrazně prodražil nákupy, ale také vyšší slevy kvůli velkému množství zimního oblečení, které zbylo kvůli mírné zimě," uvedl ve středu v prohlášení generální ředitel Karl-Johan Persson.

Společnost rovněž oznámila, že zisk před zdaněním se během tří měsíců do února snížil na 3,3 miliardy SEK z 4,7 miliardy SEK před rokem. Tržby bez započtení daně z přidané hodnoty se meziročně zvýšily více než o osm procent na 43,7 miliardy SEK.

V březnu, kterým v H&M začíná druhý fiskální kvartál, stouply tržby v místních měnách o dvě procenta. To ale podle agentury Reuters kontrastuje s obratem Inditexu, který zahájil nový finanční rok v únoru. Během prvních pěti týdnů nového roku mu tržby při neměnných směnných kurzech stouply o 15 procent.

Společnost H&M vznikla v roce 1947. Kromě značky stejného jména vlastní i značky COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a & Other Stories.

V ziskovosti dlouho vítězila nad Inditexem, protože velkou část zboží nakupovala v Asii od dodavatelů s nízkými náklady. Tuto výhodu ale nyní ztrácí kvůli silnému dolaru. Většina asijských továren totiž přijímá platby právě v této měně.

H&M hodlá v současném finančním roce rozšířit svou prodejní síť zhruba o 425 nových prodejen. Obchod s pořadovým číslem 4000 otevře v dubnu v indickém hlavním městě Dillí.