Ve svém nejnovějším filmu, s nímž bude soutěžit také na festivalu v Cannes, španělský režisér Pedro Almodóvar potlačil humor i všechny zvláštnosti, za jejichž pomoci v minulosti vyprávěl dramatické příběhy o matkách a dcerách.

Jak píše agentura AFP, nový film nazvaný Julieta popisuje deset trýznivých roků, kdy matka čeká na návrat dcery, jež ji opustila ve svých osmnácti letech.

Premiéru filmu začátkem tohoto měsíce ve Španělsku zastínila kauza takzvaných Panamských dokumentů. V nich figuruje také sám Almodóvar, který se svým bratrem v roce 1991 krátce provozoval offshorovou společnost.

Těsně před prvním uvedením filmu 8. dubna šestašedesátiletý režisér zrušil tiskovou konferenci, aby po něm novináři nechtěli vysvětlit podrobnosti této kauzy.

Teď, když se Julieta dostala na čtvrté místo v tabulce nejnavštěvovanějších filmů ve Španělsku, se situace mění, podotýká AFP.

Snímek inspirovala sbírka povídek nazvaná Útěk, kterou před dvanácti roky vydala Alice Munroová, pozdější kanadská laureátka Nobelovy ceny za literaturu.

Filmová adaptace však zcela postrádá vtipy a excentrické postavy, které zvyšovaly popularitu Almodóvarových starších snímků Mluv s ní a Vše o mé matce. „Žádná z postav nezpívá, nikdo není vtipný. Je možné, že odteď budu natáčet už jen v tomto úsporném stylu,“ řekl režisér v rozhovoru pro deník El Mundo.

Snímek Julieta, jenž vypráví o milenecké zradě, úmrtí blízké osoby, útěku a vině, zachycuje proměny španělské ženy a matky v průběhu třiceti let.

Protagonistku ztvárnily dvě herečky – smyslnou, toužebnou mladší ženu hraje Adriana Ugarteová, starší ženu trpící výčitkami z toho, že ji opustila dcera, pak zpodobila Emma Suarezová.

Režisér oběma herečkám doporučil, aby si přečetly knihu americké spisovatelky Joan Didionové nazvanou Víc než další den. V té autorka roku 2005 popsala své pocity po smrti manžela a zdravotních potížích své dcery.

Další povinnou četbou byl titul Jiné životy než ten můj od francouzského spisovatele Emmanuela Carréra z roku 2009. Obě knihy vyšly i v českém překladu.

Film Julieta zkoumá „to nepochopitelné tajemství, které nás přiměje opustit člověka, jehož milujeme, a vymazat ho z paměti, jako by pro nás nikdy nic neznamenal“.

Stejně tak ale snímek líčí „bolest, kterou toto rozloučení způsobí druhému“, jak uvádí distributor snímku.

Podle agentury AFP film navzdory svým ponurým motivům překypuje barvami, není jich tu ale tolik jako ve starších Almodóvarových snímcích.

Ve filmu účinkují převážně herečky včetně režisérovy oblíbenkyně Rossy de Palmové. Tentokrát ztvárnila umanutou uklízečku.

Fanouškům se na Julietě líbí, že režisér příběh vystavěl jako starořeckou tragédii. Naopak podle kritiků film postrádá jemnost režisérovy starší práce.

„Neměl jsem pocit, že mi film pocitově nebo umělecky cokoliv sděluje,“ napsal v deníku El País dlouholetý kritik Almodóvarových snímků Carlos Boyero.

Španělský tisk také konstatoval, že komerčně vzato měla Julieta nejhorší vstup do kin ze všech Almodóvarových filmů za posledních dvacet let. Za první víkend snímek utržil jen 585 tisíc eur a prodal 79 tisíc vstupenek.

Toto úterý už se ale vyhoupl na čtvrtou příčku v tabulce nejnavštěvovanějších filmů. K tomu mohla Almodóvarovi pomoct nominace na festival v Cannes, kde bude jeho snímek příští měsíc zařazen do hlavní soutěže.

Almodóvar je na festivalech oblíbený. Jeho film Vše o mé matce, v němž matka po smrti syna pátrá po jeho transvestitském otci, roku 1999 v Cannes získal Zlatou palmu a později obdržel Oscara za nejlepší cizojazyčný film.

Na festivalech se dařilo i dalšímu režisérově snímku o vztahu matky a dcery Volver z roku 2006, dále romantickému thrilleru Rozervaná objetí z roku 2009 i snímku Kůže, kterou nosím. V něm před pěti lety hlavní roli ztvárnil Antonio Banderas.

Novinka Julieta do českých kin vstoupí 21. července.