Význam mobilních nákupů v ČR rychle roste. Češi loni utratili přes mobily a tablety rekordních osm miliard korun, meziročně o 60 procent víc. Jde tak již o téměř desetinu celkového obratu tuzemských e-shopů. Vyplývá to z údajů srovnávače cen Heureka.cz.

"Mobilní nákupy jako takové začnou v tomto roce tvořit už významnou část celkového obratu, jejich podíl překročí hranici deseti procent. Segment m-commerce roste mnohem rychleji než celá e-commerce," uvedl ředitel Heureky Tomáš Braverman.

Přes mobily nakupují Češi častěji zboží v nižší, zhruba poloviční hodnotě oproti nákupu z klasického počítače. To je dáno hlavně sortimentem, často se totiž jedná o opakované nákupy zboží pro běžnou denní spotřebu. "Nakupují dětské pleny, krmivo pro zvířata nebo kontaktní čočky. Často je to také drogistické zboží," dodal Braverman. I na mobilních zařízeních je velmi silnou kategorií elektronika, častěji však z pohledu vyhledávání a srovnávání.

Mobilní nakupování je trend, který bude hrát na on-line trhu stále větší úlohu. "V ČR a v Evropě obecně sice nakupování pomocí mobilních zařízení s ohledem na historický vývoj zatím nedosahuje tak závratných obratů jako například v Asii, ale do budoucna bude význam m-komerce nepochybně stále růst," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

V loňském roce utratili Češi na internetu 81 miliard korun, což znamenalo meziroční nárůst o 21 procent. Podle posledního odhadu APEK letos tržby tuzemských internetových obchodů meziročně stoupnou až o pětinu na 93 až 97 miliard Kč.