Závěrečný díl sci-fi trilogie Dmitrije Gluchovského nazvaný Metro 2035, který navazuje na předchozí Metro 2033 a Metro 2034, je podle autora metaforou života v Rusku vystavěného na ruinách Sovětského svazu. V knize lidé žijí v moskevském metru, protože celý svět je zničený jadernou válkou.

Autor, jenž v literárním světě používá anglický tvar svého jména Dmitry Glukhovsky, svoji novinku představil v pátek na pražském veletrhu Svět knihy.

"Metro 2035 je metaforou národa žijícího v bunkru. Kniha mimo jiné klade otázky, proč svůj smysl života vidíme jen v boji a proč tak lehce věříme lžím a propagandě," řekl Gluchovskij.

První díl trilogie začal moskevský rodák psát na konci 90. let v období vlády Borise Jelcina. "Mezi Ruskem a Západem tehdy nebyla konfrontační politika. První díl není o strachu z jaderné války, ale o lidech, kteří se narodili v období Sovětského svazu a zažili krach socialistického tábora a komunismu," uvedl.

„Rozpadla se nejen politická struktura, ale vše, co s ní bylo provázáno – ideologie i vnímání historie a pád bývalých hrdinů i ideologizované kultury. Lidé žijí v chaosu a nebezpečí, protože není stát, o který by se mohli opřít.“

K myšlence situovat děj svého románu do metra přivedly Gluchovského zážitky z dětství, kdy kvůli studiu každý den jezdil metrem z okraje Moskvy do centra města.

"Jednou jsem s překvapením zjistil, že metro je stavěné jako protiletecký kryt, který je schopen zachránit desítky tisíc lidí. Stanice jsou v hloubce desítky metrů, jsou chráněny proti chemickému útoku, mají filtry, zásoby vody a podobně. Nemohl jsem se ubránit myšlence, jak bude v případě jaderné války vypadat náš život v metru," řekl.

Inspiraci ke knize, kterou řadí do žánru antiutopie, bral Gluchovskij v případě Metro 2033 u bratrů Arkadije a Borice Strugackých, později ho zaujali Isaak Babel, Andrej Platonov a Jevgenij Zamjatin.

"Patří k ruskému životu 20. století se vší tou tragikou, krví a polámanými kostmi," konstatoval Gluchovskij, podle kterého se současné Rusko vrací k hrdinství svých vojáků za druhé světové války. Neklade si už ale otázku, zda bylo nutné prolít tolik krve.

Za absurdní Gluchovskij považuje motorkáře a umělce podporující současnou ruskou vládu. "Noční vlci a rockoví zpěváci by měli být v opozici. V normální společnosti jsou motorkáři a rockeři spíše anarchisty, a ne součástí oficiální kultury," podotkl.

Gluchovskij, který žije v Moskvě, nemá problémy s vydáváním knih, přestože se neskrývá s výhradami k současné ruské vládě. "Nenazval bych to diktaturou, ale zemí zlodějů, kde stát prorostl se zločinem a vše je pod kontrolou," řekl.

Domnívá se, že Vladimir Putin bude v čele státu pravděpodobně do té doby, dokud nezemře stářím. "On je ještě mladý a pečuje o své zdraví. Proto bude v Rusku ještě mnoho let stejná situace. Bohužel mnozí lidé se domnívají, že demokracie umožňuje vládu zlodějů. To je jejich zkušenost z 90. let, na které úspěšně staví nové pokolení politických vůdců. A opozice je rozdrobená, chybí jí silný vůdce, kterému by bylo možné důvěřovat," dodal.

Gluchovskij čtyři a půl roku strávil v Jeruzalémě, kde vystudoval mezinárodní vztahy. Pracoval jako televizní a rozhlasový reportér v Německu a ve Francii a jako válečný korespondent v Izraeli a Abcházii.

Fenomén Metro se zrodil záhy po vydání prvního dílu, za který autor obdržel evropskou cenu ESFS Awards Eurocon 2007 za nejlepší literární debut. Na motivy románů Metro 2033 a Metro 2034 vznikly úspěšné počítačové hry a hollywoodští producenti Michael De Luca a Stephen L’Heureux připravují filmovou adaptaci Metra 2033.