Ze zaujetí Patricie Fexové pro portrétní malbu těží dvě autorčiny aktuální výstavy. Ta nazvaná Rysy končí v Atriu Pražákova paláce v Brně už v neděli, ale malířčiny další práce budou pod názvem Podobizna k vidění v pražské Galerii 35m2 ještě do 5. června.

Na lidské tváře je Fexová zaměřená několik posledních let. Stává v ateliéru před plátnem s fotografií v ruce, ale to, co na jejím obraze vzniká, zdaleka není věrný otisk reality.

V tvářích si vybírá místa, která ji zaujmou, a některé rysy naopak záměrně potlačí. Výsledný úsporný až minimalistický portrét se pak skládá z plných i vymytých skvrn a ostrých, energických tahů štětcem.

Když autorka popisuje proces své nejnovější tvorby, mluví o tom, že ji fascinuje "ten okamžik, kdy se do portrétu dostane podoba a ze skvrn se zrodí tvář". Ve chvíli, kdy uvidí její náznak, je práce hotova.

Napřed Fexová malovala nejbližší členy rodiny, později přátele a kolegy z výtvarné komunity. Čtyři desítky těchto portrétů jsou k vidění v Brně.

Podobně jako v Brně jsou také v Praze vystaveny tváře autorce blízkých lidí, vytvořené na rozhraní abstrakce a realistického portrétu. Všechny shodně vystupují z neporušeného bílého plátna jako nějaké osobité momentky.

Fexová pracuje také s jinými médii, plastikou a především videm. Pohyblivé obrazy jsou součástí i její pražské výstavy. Návštěvníka tam třeba zachytí oko kamery, v němž se vidí podobně jako v zrcadle, ale bez převrácení stran. 

Za prozkoumání stojí záznam jednorázové akce, během které si zúčastnění organizovaně vyměňovali profilové obrázky na sociální síti. Byli to opět lidé z autorčina okolí.

Fexová má za sebou sedmnáct let účasti na skupinových výstavách i řadu samostatných výstav. Obrazy architektur vyjadřovala v 90. letech úvahy o tom, jak žijeme a budeme žít − Jižní Město nebo Jednota bydlení. V roce 2008 pak připravila performance Minuta četby za knihovnu na Letné.

Na řadu let ji zaujal tvar CD, z něhož vyšla při zobrazování lidského oka. Z této inspirace napřed vytěžila řadu obrazů v sérii Data Paintings a v roce 2008 v rámci 6. bienále mladého umění v pražském domě U Kamenného zvonu umístila na stěnu pár očí − vlastních duhovek. Výseče z duhovek pak vyřezávala z dřevěných terčů.

Dvě výstavy nazvané Skaf a Pioneer představily v roce 2010 její trojrozměrné portréty − kostýmy muže a ženy. K jejich vytvoření Fexovou inspirovala kresba lidského páru z plakety vesmírné sondy Pioneer 10, která vysílala k Zemi signály.