Laureátkou velké ceny letošního Mezinárodního bienále grafického designu Brno se stala Anna Haasová ze Švýcarska. Její grafické studio sídlí v Curychu, vítěznou práci vytvořila pro malou galerii v Neapoli.

Výsledky soutěže ve čtvrtek oznámil předseda poroty Jon Sueda ze Spojených států.

"Je to ambiciózní projekt, kterého bylo dosaženo pomocí velmi skrovných finančních prostředků," řekl Sueda k oceněné práci Haasové.

Neapolská galerie Museo Apparente sídlí v prefabrikovaném zahradním domku, má tedy k dispozici jen jednu místnost. "Rozhodli jsme se, že z katalogu vytvoříme vlastně další místnost," uvedla Haasová.

Výsledkem jsou neokázalé publikace, které se podle Haasové pohybují někde mezi katalogem, recenzí a rozšířením výstavy.

Cenu primátora města Brna dostala Anja Kaiserová z Německa, Cenou českých center se pyšní Jan Brož a Michal Landa díky práci nazvané Abeceda pro Futuru.

Cenu mezinárodní poroty si vysloužil grafický design pro novou budovu Whitney Museum of American Art. Ocenění za celoživotní přínos náleží českému typografovi Františku Štormovi.

Pořadatelé brněnského bienále obdrželi 878 přihlášek od 1222 autorů z 53 států. Do soutěžní části pronikla necelá padesátka děl od autorů z 15 zemí, jsou mezi nimi také grafické práce pro Pražské jaro či Cenu Jindřicha Chalupeckého.

Všechny soutěžní práce jsou k vidění v přízemí Uměleckoprůmyslového muzea v Brně, každá má samostatný box.

Bienále tradičně patří k hlavním kulturním akcím sudého roku v Brně. Zároveň se řadí k nejstarším a největším přehlídkám grafického designu na světě. Minulý ročník zaměřený na školní práce byl z hlediska návštěvnosti rekordní. Do tří paláců Moravské galerie přišlo 40 tisíc lidí.

Letos se bienále znovu otevřelo profesionálům. Směli přihlašovat projekty, které svým rozsahem tvoří menší celky nebo soubory – edice, vizuální identity a výsledky dlouhodobé spolupráce.

Podle kurátora Tomáše Celizny se bienále letos zabývá klíčovými pojmy grafického designu a vizuální komunikace. "Snažíme se reagovat na proměny a stav současného grafického designu, a zejména na to množství, kterým jsme obklopeni, jeho rozmanitost, nepřehlednost, možná i zdánlivou povrchnost," řekl Celizna.

Při posledním bienále v roce 2014 porota velkou cenu neudělila. Dílčí ocenění si odnesli Češka Pavla Nešverová, Švédka Emma Olandersová, Japonec Daisuke Kašiwa a nizozemská škola Werkplaats Typografie, kde tehdy studovala také Haasová.

Díky kolektivnímu úspěchu při minulém bienále se Haasová s někdejšími kolegy z Arnhemu podílela také na jedné z letošních doprovodných výstav bienále. Jde o autorský výběr z archivu brněnské přehlídky.