Vypadá to na drsné finále. Seriál Preacher, jehož předposlední díl v noci z neděle na pondělí odvysílá tuzemská stanice AMC, od počátku překvapuje směsí podvratného humoru, vulgarit, násilí a nadpřirozena.

Podle jeho tvůrce Sama Catlina se však teprve rozehřívá. "Na konci přijde velký zvrat a druhá řada bude hodně odlišná," říká v rozhovoru s Hospodářskými novinami Catlin, který na Preachera dohlíží coby takzvaný showrunner.

"Určitě největší výzvou bylo vymyslet, jak vůbec začít," popisuje Catlin obtíže spojené s převodem slavného komiksu na televizní obrazovky. Vždyť v předloze kněz, jehož kamarádem je upír se slabostí pro alkohol a další substance, posílá lidi do pekla, andělé tu jsou ozbrojení a vypadají jako kovbojové z Texasu − zkrátka jde o dílo, kterému není nic svaté.

V poslední odvysílané epizodě seriálu Preacher jedna z postav drží v levé ruce střeva své mrtvé dcery, v pravé vnitřnosti krávy a v náboženském poblouznění lamentuje, že mezi nimi nelze rozlišit. Je to jen jediný drobný detail z díla, které boří hranice mezi dramatem a komedií. Však také na Preacherovi spolupracoval Catlin, který se dříve coby producent a scenárista podílel na přelomovém seriálu Perníkový táta, s komiky Sethem Rogenem a Evanem Goldbergem.

"Samozřejmě že Seth a Evan jsou známí především díky komediím, ale mají rádi i mnoho jiných věcí, akci a drama nevyjímaje," přibližuje Catlin spolupráci na této výbušné žánrové směsi, jejímž středobodem je fakt, že kněze Jesseho Custera "posedne" hlas boží. Ten mu umožní přimět lidi, aby vykonali, co jim řekne. A to doslova. Takže je lepší si řádně rozmyslet, zda božím hlasem říkat věty jako "Táhni k čertu!".

"Dnešní publikum je připravené takřka na vše," poznamenává Catlin, podle nějž bylo nejtěžší vymyslet, jak odvyprávět vše, co se v komiksovém Preacherovi děje. "V komiksu všechny ty opravdu bláznivé věci dostanete hned na začátku. My jsme měli za to, že by to v televizním seriálu nefungovalo." A tak hlavně ze začátku seriál trochu ohledával terén, kterak přiblížit velmi netradiční trojici hrdinů − kněze obtěžkaného božím hlasem a temnou násilnou minulostí, výstředního irského upíra a krásnou Tulip, kterou temná, zločinecká minulost ještě neopustila.

Přesto Preacher obsahuje momenty patřící k tomu nejlepšímu, co je letos na televizních obrazovkách k vidění. Skvělé souboje, podmanivý obrazový styl, neomalené průpovídky i znepokojivé chvilky.

"Je to takový milostně-nenávistný dopis Americe," přibližuje Catlin kvality původního komiksu od scenáristy Gartha Ennise, který si v 90. letech získal zástupy fanoušků. A právě nyní se zdá být nejlepší doba pro přenesení tohoto podvratného a místy násilného díla do televize. "Největší tabu v Americe, kdo ví proč, nejspíš proto, že jsme Američané, je sex. Násilí rozhodně v americké televizi nevadí, to ví každý, kdo viděl byť jen epizodu seriálu Živí mrtví," podotýká Catlin.

"Původní komiks byl vlastně pohledem imigrantů na Ameriku. A tak jsme chtěli, aby seriál mluvil o co nejvíce jejích částech," popisuje tvůrce, proč z blonďaté postavy Tulip v seriálu udělali černošku. "Tři běloši, kteří hrají prim v komiksu, nám do seriálu neseděli. Chtěli jsme s tím trochu zamíchat."

Přibližně od poloviny první řady se z titulního Jesseho Custera stává komplikovaná postava. Chce být knězem, nést odkaz svého otce, skoncovat s minulostí a ve svém kostele stmelit obyvatele rodného městečka, kam se po letech vrátil. Stejně jako Tulip a upír Cassidy však příliš nezapadá do okolní jižanské společnosti, byť jeho idolem je John Wayne. A hlavně způsob, jakým Jesse svůj hlas využívá, zdaleka neslouží ke konání dobra. Publikum má stále víc a víc důvodů ho nenávidět.

"Připomíná postavy z westernů, při psaní scénáře jsme debatovali o filmu Nesmiřitelní," říká tvůrce v narážce na western s Clintem Eastwoodem z roku 1992. "Důležité je i břímě minulosti, které Jesse nese. Nepochybně jde o postavu s mnoha temnými stránkami, ale stále bych ho nazval hrdinou."

Obzvláště po posledních odvysílaných dílech se však zdá, že Jesse bude muset své hrdinství ještě dokázat. V osmé epizodě jednomu z hordy mužů, kteří chtěli obsadit jeho kostel, ustřelil přirození. Což není dvakrát křesťanské ani v Texasu.

Navzdory popisovaným výjevům není Preacher směsí bizarních nápadů ani testem, co dnešní publikum vydrží. Mezi potoky krve a vzájemným špičkováním hrdinů se tematizují otázky víry, síla předsudků i to, jak obtížné je vykročit ze stínu vlastní minulosti.

Podle Sama Catlina je nyní skvělá doba pro ty, kdo pracují v americké televizi. "V Americe dnes lidé mluví rozhodně víc o televizi než o filmech," říká Catlin, sám fanoušek seriálů The Wire či Šílenci z Manhattanu. Preacher je podle něj v mnoha ohledech rozmáchlejší seriál než naturalistický Perníkový táta.

Těsně před koncem první řady lze říci, že se to na něm projevilo v dobrém i zlém. Neumí pohltit diváky každou svou vteřinou jako ty nejdiskutovanější seriály dneška. Ale nápadů a nezapomenutelných scén zase obsahuje za dva jiné. A hlavně představil svět, v němž je možné prakticky cokoliv. Svět, ve kterém navzdory drobným vypravěčským zaváháním stojí za to pobývat.