Generální ředitel nejsledovanější tuzemské televize vidí v rozmachu internetu a on-line videa spíš příležitost než hrozbu. Proto středoevropská televizní skupina CME, která vlastní Novu, hledá cesty, jak nové digitální technologie propojovat s tradičním vysíláním. "Když toho dokážete využít a skloubit světy televize a on-line, tak ta kombinace může být pro televizi opravdovou hnací silou," říká Christoph Mainusch. Televizi přitom označuje za stále oblíbenou a jednu z nejlevnějších volnočasových aktivit. V nové době mají podle něj šanci uspět hlavně největší hráči s programy nabízejícími domácí tvorbu pro místní publikum.

HN: Jaká je aktuální strategie vašeho vedení? Půjde Nově o zvyšování podílu na sledovanosti, nebo spíš o udržení současné úrovně?

Chceme si nadále udržet pozici lídra, a to jak z hlediska sledovanosti, tak podílu na trhu televizní reklamy. Tu pozici jsme opět potvrdili v prvním pololetí roku, kdy jsme měli tržní podíl 59 procent. Současně nadále přinášíme mnoho pořadů s nejvyšší sledovaností v zemi. Nestanovili jsme si žádný konkrétní podíl na sledovanosti. Naším cílem je být výrazně lepší, než je náš nejbližší komerční konkurent. Televizní trh je stále více fragmentovaný. Když se podívám na naše výsledky a plány, jsem si jistý, že si pozici jasné jedničky na trhu udržíme.

HN: Když jste před třemi lety nastoupil do vedení Novy, hasil jste po předchozím vedení odliv inzerentů. Změnila se od té doby jejich struktura? Podle statistik například dnes stále více inzerují české firmy.

Z propadu v roce 2013 jsme se již plně zotavili. Portfolio našich klientů se ale samozřejmě každý rok mění. Někdy máme jednoho klienta s vysokými výdaji, další rok jiného. Nevybavuji si ale žádného významného klienta nebo agenturu, která by se k nám po roce 2013 nevrátila.

Christoph Mainusch (53)

◼ Spolu s Michaelem Del Ninem vede skupinu středoevropských televizí Central European Media Enterprises (CME). Ta ho v září 2013 dosadila také na post generálního ředitele Novy, kterou CME vlastní.
◼ Mainusch působil přes 16 let jako generální ředitel v několika mediálních společnostech, mimo jiné v Alpha Media Group v Řecku či RTL Televizija v Chorvatsku. Předtím pracoval jako poradce prezidenta v Turner Broadcasting International, což je kabelová divize CNN, a jako člen řídicího výboru RTL Group.
◼ Svoji kariéru začal jako novinář v regionální bavorské televizi Bayerischer Rundfunk.


HN: Ovlivnil brexit vaše prognózy vývoje reklamního trhu?

Budoucí ekonomický dopad brexitu lze dnes jen velmi těžko odhadnout. Zatím nevnímáme žádné změny, které by způsobil.

HN: Jaké vidíte trendy v televizní reklamě? Co bude mít největší dopad na váš byznys v budoucnu?

Když se podíváte na všechny trhy skupiny CME, zjistíte, že podíl digitální a on-line reklamy na celkovém reklamním trhu za posledních deset let vzrostl z pěti na 17 procent. Otázkou je, na čí úkor. Podíl televizní reklamy se totiž za stejnou dobu zvýšil ze 47 na 54 procent. Když to sečtete, televizní a on-line reklama představuje 71 procent veškerých reklamních výdajů. Rozvoj digitálních médií nejde proti televizi. Vlastně je tomu naopak. Klasická televize je silnější než kdy dříve. Svou nabídku ale digitálnímu světu musíme přizpůsobit. Náš obsah dáváme k dispozici všem platformám, na kterých jej mohou spotřebitelé kdekoliv sledovat. Dobrým příkladem je třeba náš videoportál Voyo, služby odloženého přehrávání nebo zpravodajská aplikace do mobilů.

HN: Televize se chystají na druhou fázi digitalizace pozemního televizního vysílání. Ta se dotkne těch domácností v Česku, které chytají signál na běžnou anténu. Tvrdíte, že tento typ šíření televizního obsahu zdarma je pro vás neudržitelný obchodní model. Proč?

Digitální pozemní televizní vysílání je technicky zastaralé a příliš nákladné, neekonomické. My jako televizní skupina platíme provozovatelům digitálního pozemního vysílání každoročně spoustu peněz, aby se naše pořady dostaly k divákům. Existují přitom mnohem levnější technická řešení, například satelitní a kabelové vysílání, nebo televize přes internet. U těch operátoři platí nám, protože divákům sami prodávají obsah v nejlepší možné kvalitě. Nabízejí více služeb − například videotéky, zpětné nebo odložené přehrávání, které pozemní vysílání nabídnout neumí. To je spojené s velkými investicemi. Navíc je tu ještě jedna důležitá věc: Pozemní digitální vysílání umožňuje nelegální přebírání. Proto by mělo být kódované.

HN: Technologie druhé generace pozemního digitálního vysílání ale má vytvořit prostor pro další programy a obsah.

To by si vyžádalo značné investice. Jsem přesvědčen, že v dnešním digitálním světě by bylo lepší takové prostředky investovat do rychlejšího internetového připojení než do další generace už teď neekonomického modelu. Když se podíváte do zahraničí, neznám žádnou zemi, kde by nebylo digitální vysílání alespoň kódované. Pokud se tak nestane, nebudeme nabízet vysílání v HD kvalitě.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru