E-shopy i doručovatelé balíků se tradičně připravují na velké žně, které přicházejí během předvánoční sezóny. Kvůli obřím nárůstům objednávek, mnohdy i o sto procent, však musí zvýšit i své logistické kapacity, nabrat sezónní pracovníky a připravit na nápor i své IT.

Největší soukromý přepravce balíků PPL letos očekává rekordní sezónu, a s přípravami na náročné období proto už začal. „Předvánoční sezóna začíná již v polovině října, proto jsme s přípravami na nadcházející hektické období začali již teď. Plánujeme zvyšovat distribuční kapacity, náš vozový park se rozroste o několik set dodávek a počítáme zhruba se 400 pracovníky na výpomoc,“ říká Petr Chvátal, generální ředitel PPL CZ a DHL Parcel Slovensko. Letos firma očekává ještě větší boom než v loňském roce, kdy za den doručila až 200 000 balíků.

Kvůli neustálému nárůstu doručovatelé balíků rozšiřují i možnosti vyzvednutí. Česká pošta například spustila od letošního července nonstop výdej uložených zásilek na vybraných osmi depech po celém Česku. Na depa je možné adresovat službu Balík na poštu už při objednávce v e-shopu nebo přesměrovat avizovanou balíkovou zásilku prostřednictvím aplikace pošty online.

PPL loni zase zavedla sobotní doručování a stále rozšiřuje síť partnerských výdejen balíků, tzv. ParcelShopů.

Logistika teď, kampaň od listopadu

Také internetové obchody letos čekají rekordní Vánoce a v průběhu roku posílili logistiku a navýšili kapacitu skladů. Většina e-shopů začne vánoční kampaně na začátku listopadu.

Největší tuzemské distribuční centrum internetového obchodu Amazon, z kterého se ale doručuje hlavně do Německa, začalo nabírat nové pracovníky, celkem jich potřebuje přijmout až 4000.

baliky„Letošní vánoční sezona by měla být, co se týče tržeb, pravděpodobně nejsilnější v historii," uvedla mluvčí Datartu Iva Pavlousková. Také obchody Euronics očekávají, že by konec roku mohl překonat ten loňský. „Výší tržeb loňský rok jistě překonáme. Nárůst odhadujeme v desítkách procent," dodala mluvčí firmy Lenka Mastešová.

Přípravy na Vánoce skončí na Parfums.cz na konci září. E-shop očekává, že bude odbavovat přes 80 000 zásilek denně. „Bylo to obrovské množství změn, které se realizovaly, abychom zvýšili kapacitu skladu, ale také rychlost odbavení od přijetí po expedici," uvedl marketingový ředitel Radek Ondrášík.

„Na extrémní nápor jsme připravili naše interní systémy, takže zvládneme odbavit ještě více objednávek za vteřinu než v loňském roce. Aktuálně jsme již nad hranicí deset objednávek za vteřinu," uvedl marketingový ředitel největšího e-shopu Alza.cz Karel Kučera. V období sezónního vrcholu podle něj návštěvnost webu přesahuje čtyřnásobek běžného provozu.

Obrat tuzemských internetových obchodů stoupl v posledním loňském čtvrtletí na 25 miliard korun, meziročně to je o pětinu více.

Související