O výši učitelských platů mají za dva roky rozhodovat jejich úspěchy ve vzdělávání, nikoli tabulky, jako je tomu dnes. Studenti sdružení v České středoškolské unii požadují, aby na zvýšení platu učitelů mělo vliv i to, jak jejich výkon v hodinách hodnotí sami studenti.

"Podle nás je chyba, že se do hodnocení učitele pro kariérní postup nedostanou názory žáků. Pedagog se tak může zlepšovat jen na papíře a v samotné výuce nic neměnit," vysvětluje Štěpán Kment, předseda České středoškolské unie. Jakou váhu by mělo anonymní žákovské hodnocení mít, ale zatím neříká.

Pedagogové jsou dnes placeni podle tabulek − čím déle učí, tím větší mají plat. Ministerstvo školství nyní předložilo vládě jiný systém, takzvaný kariérní řád. Pokud se učitel bude vzdělávat a mít se žáky dobré výsledky, může se ucházet o postup do vyššího kariérního stupně a tím dosáhnout na vyšší plat. Jestli postoupí, rozhodne komise, právě ta má podle středoškoláků zohlednit i názor žáků.

Platy učitelů jinak

Kariérní žebříček

Učitelé by už neměli dostávat platy podle tabulek, ale podle toho, jak úspěšní ve vzdělávání jsou. Takzvaný kariérní řád, který předložilo ministerstvo školství, je rozdělí do tří stupňů. V 1. stupni budou absolventi univerzit (začínající učitel). Pokud po dvou letech složí atestaci, přesunou se do 2. stupně (samostatný učitel). Ti nejlepší dostanou šanci postoupit do 3. stupně (výjimečný učitel), budou pomáhat začínajícím učitelům a sníží se jim úvazek. Až se celý systém rozjede, měl by přijít na tři miliardy ročně.

Hodnocení studentů

Zejména na vysokých školách probíhá anonymní studentské hodnocení formou dotazníků. Studenti zaškrtávají, jestli se v hodinách konkrétního přednášejícího dozvěděli něco nového, užitečného, zda výuka byla náročná, anebo snadná, kolik času jim zabrala příprava a tak dále. Podobně se hodnotí učitelé i na středních školách. Dotazníky slouží jako zpětná vazba učitelům, ale i ředitelům škol. Česká středoškolská unie nyní chce, aby se hodnocení promítlo také do výše platu učitele.

Česká středoškolská unie je poměrně úspěšné sdružení. Už prosadili dělení tříd v hodinách matematiky napůl, podobně jako je to dnes u cizích jazyků. Ministryni školství Kateřinu Valachovou také přesvědčili, že zakazovat nezdravé jídlo ve školách má smysl jen u těch základních, nikoliv u středních. Tentokrát však se svým návrhem nejspíše neuspějí. Ministerstvo školství neplánuje žákovské hodnocení do zákona dopsat.

"Domnívám se, že Česká středoškolská unie by měla mít prostor vyjadřovat se obecně k tématu hodnocení kvality vzdělávání na školách, ale kariérní řád se týká profesního rozvoje učitelů, jejich platového ohodnocení a jejich nároků, které vyplývají ze zákoníku práce," míní ministryně Valachová.

Nápad se příliš nelíbí ani ředitelům škol. "Moc si to nedovedu představit, přestože u nás žáci kantory běžně hodnotí. Studenti mají na učitele často vztek kvůli špatné známce nebo protože je přísný. Takové hodnocení není úplně objektivní," míní předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. Z jejích zkušeností vyplývá, že přísné učitele hodnotí špatně čtvrtina žáků. "Ještě horší je ale opačná zkušenost. Ne moc dobrý učitel obvykle dostává výborné hodnocení, protože toho od studentů moc nechce," upozorňuje Schejbalová.

Štěpán Kment ze středoškolské unie si uvědomuje, že nemají příliš šanci prosadit hodnocení žáků jako kritérium pro kariérní postup učitelů. Rádi by ale do zákona dostali alespoň žákovské hodnocení jako takové, aby se rozšířilo na více škol a jako zpětná vazba sloužilo učitelům, kteří na sobě chtějí pracovat. Odmítají, že hodnocení studentů není relevantní. "Výzkumy na vzorku deseti tisíc studentů potvrzují, že je to velmi užitečná složka hodnocení učitele," uvádí Kment.

Středoškoláci chtějí oslovit poslance, aby žákovské hodnocení dostali do zákona pozměňovacím návrhem. Nebudou to mít jednoduché. Nakloněn tomu není předseda školského výboru Jiří Zlatuška (ANO) ani odbornice na školství z TOP 09 Anna Putnová. Diskutovat o tomto nápadu chce Jiří Mihola z KDU-ČSL. "Je to zajímavý podnět. Zpětná vazba je velmi důležitá. Je otázka, jakým způsobem do toho žáky a studenty zapojit, aby se učitel pouze nesnažil jít co nejvíce na ruku studentům," míní Mihola.

S přispěním Michaely Vařekové