Největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding překonal svůj dosavadní denní rekord v tržbách. V posledních letech je 11. listopad v Číně dnem nejrušnějších nákupů, protože čínské internetové i kamenné obchody nabízejí zákazníkům slevy u příležitosti takzvaného Dne singles, kdy mohou lidé bez partnerů oslavovat svůj svobodný život. Loňská výše tržeb 91,2 miliardy jüanů (333,5 miliardy korun) byla překonána téměř devět hodin před ukončením dnešního prodeje, uvedla firma.

Růst tržeb byl ale výrazně pomalejší než v minulém roce. Někteří ekonomičtí experti navíc zpochybnili přesnost uvedených údajů s poukazem na to, že internetoví prodejci v Číně často nadsazují údaje o prodeji, informoval zpravodajský server BBC. Problém představují také obchodníci, kteří prodávají padělky vydávané za originály.

Alibaba uvedl, že 85 procent nákupů bylo provedeno prostřednictvím mobilních telefonů. Obrovský nárůst prodeje zaznamenali i rivalové Alibaby, jako je JD.com, VIP.com či Suning. A to díky slevám, které nabídli na rozsáhlou škálu zboží, od oblečení přes chytré telefony, šperky, televize a turistické zájezdy až po automobily.

Relativně nový svátek měl být původně pro nezadané obdobou svátku svatého Valentýna, který slaví zamilovaní lidé 11. února. Svátek začali slavit studenti v 90. letech a jedničky v datu (11. 11.) mají odkazovat na nezadané jedince. Alibaba ho v roce 2009 proměnil v nákupní horečku.

V současnosti zahajuje Singles Day televizní galavečer, na němž se pravidelně objevují slavné hvězdy. Letos to byla například hollywoodská herečka Scarlett Johanssonová, basketbalová legenda Kobe Bryant či bývalý anglický fotbalový reprezentant David Beckham a jeho manželka, někdejší zpěvačka a nyní módní návrhářka Victoria Beckhamová.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Analytici předpovídají, že v letošním roce by Alibaba navzdory pomalejšímu růstu čínské ekonomiky mohl dosáhnout v tržbách na svátek nezadaných magické hranice 20 miliard dolarů (498 miliard korun). Jedním z důvodů je rozšíření elektronického prodeje mezi více zákazníků. "Více se nyní zaměřujeme na venkovské oblasti. Lidé na vesnicích, kteří nemohli nakupovat po internetu, teď mají tuto příležitost díky chytrým telefonům," řekla Kitty Foková ze společnosti pro průzkum trhu IDC China.