Moderní floristé vážou kytice nejen dokulata, ale třeba také jako kapku či vodopád. Syn režiséra Juraje Jakubiska Jorik spolu s Kateřinou Štursovou se rozhodli jako knižní editoři svázat Kytici do panelů a dozdobit je bublinami. Komiksová podoba klasiky Karla Jaromíra Erbena nyní vyšla v ucelené a ojedinělé podobě.

Jednotlivé Erbenovy příběhy jako komiks zpracovali mnozí. Například parafráze "upírské" balady Svatební košile v podání výtvarníků Oldřicha Jelínka a Adolfa Borna se objevila na stránkách humoristického časopisu Dikobraz už v šedesátých letech.

Nakladatelství Transmedialist se nyní v edici pojmenované Český Grim pustilo do nového souborného komiksového zpracování Kytice a s ambicí představit sbírku v podobě, jak ji Erben původně koncipoval. Neobjevuje se zde balada Lilie, místo ní je ve sbírce Svatojánská noc.

Nová Komiksová Kytice se snaží převést Erbenovo umění zkratky, které podněcuje představivost, do co nejsvébytnější vizuální podoby. Každou baladu zpracoval jiný kreslíř a rozpětí stylů, prostředí i žánrů je velmi široké.

Tomáš Motal vnesl do úvodního Pokladu syrovou černobílou estetiku známou z obalu alba IDDQD ostravské kapely Schwarzprior, kde Motal působí.

Démonické kreslířské kontury se s baladou o vině pojí s podobnou intenzitou, s jakou o temnotě promlouvá industriální elektropop kapely Schwarzprior.

Původem italský umělec Marco Turini, který spolupracoval také s největšími americkými komiksovými nakladatelstvími Marvel a DC, pojal Svatební košile jako malovaný horor, v němž moderní grafické provedení nechává kupříkladu promlouvat žáby či psy o rakvích a lebkách − z řeči se tu stávají grafické symboly, které efektivně aktualizují, co Erben uměl pomocí několika slov či nedořečených vět.

Některé kusy jsou naopak v českém kontextu poměrně povědomé. Štědrý den vypráví o čarovných událostech pomocí takřka ladovsky tučné linky. A také Zlatý kolovrat trochu připomene tradici domácí knižní ilustrace, jen jsou v ní "ty nohy naší Dory" a další odřezané údy, ale také klín či ňadra ústřední hrdinky vyvedeny s naturalismem, který není u obrázků k chlapeckému čtivu zrovna běžný.

Polednice výtvarníka Vladimíra Strejčka zase pracuje s rozevlátým a notně nadsazeným stylem moderního designu, v němž je ústřední strašidlo, které krade neposlušná dítka o polednách, vyobrazeno jako zmutovaná zrůdička s robotickými nožkami. Podobně "rozjíveně" působí i Vodník, vyvedený Vojtěchem Velickým v několika málo, zato však výrazných barvách.

Kniha

Karel Jaromír Erben
Komiksová Kytice
Nakladatelství Transmedialist 2016, 520 stran, 599 korun

Za každým komiksem následuje původní báseň, která vybízí nejen ke srovnání, ale rovněž k zamyšlení. Podobně jako filmové a seriálové verze příběhů Sherlocka Holmese nebo nedávno česky vydaný komiks Duchové mrtvých, v němž proslulý americký kreslíř Richard Corben adaptuje povídky a básně Edgara Alana Poea, i tato Komiksová Kytice dokazuje, že lze díla klasiků přiblížit současným čtenářům či divákům. A že nejde o odtažitou "povinnou četbu", ale o svižné, napínavé či hrůzostrašné texty.

Balada Holoubek tak využívá vizuality a vyprávěcích triků filmových gangsterek ze třicátých let, v Záhořově loži vyvstává digitální peklo připomínající roztříštěnou, barevně přepálenou grafiku videoher, ale též ztišená přírodní atmosféra.

Komiksy nikdy nezachytí původní atmosféru a Erbenův um. A bylo by bláhové si myslet, že to lze. Ale i kdyby přiměly školou povinnou mládež nepřeskočit k dalšímu sugestivnímu obrázkovému kousku a přečíst si "novýma očima" i ty originální "veršovánky" mezi tím, nebylo by to málo.

Dospělí příznivci Erbenovy klasiky pak mohou zkusit opačný postup.