Má vůbec nějaký smysl regulovat v Česku lobbing, jak navrhuje ministr Jan Chvojka? Jedna část obchodníků s vlivem se formálně ke svým aktivitám nikdy nepřihlásí. A ta druhá ví, že když se ubrání nálepce lobbisty, třeba to jednou dotáhne hodně vysoko a z ovlivňující osoby se najednou stane osoba vlivná. Zmiňme například člena představenstva Agrofertu Jaroslava Faltýnka, kterému se v krátké době podařilo vyměnit ve sněmovně visačku "host" za visačku "předseda poslaneckého klubu ANO". Tak nač se vlastně snažit a sepisovat regulace, kterým se všichni v restauracích okolo sněmovny s chutí zasmějí?

Tento defétismus ale vyplývá z letitého zmatení jazyků. Nejrůznější "kasírtašky" politiků a vlivových skupin nikdy nebyly a nejsou lobbisty. Lobbista je něco jiného. V mnoha evropských zemích (nejen západních) jsou lobbisté chápáni tak, jak mají být: jako seriózní profese, která zprostředkovává podstatné informace, zpravidla s vidinou nějakého prospěchu pro svého klienta. To ale v žádném případě není korupce, přestože si to většina Čechů stále myslí.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se