Švédskému prodejci oděvů Hennes & Mauritz (H&M) za minulý měsíc poprvé po čtyřech letech klesl prodej. Firma ve středu uvedla, že slabší byla poptávka v Německu. Tržby za první fiskální čtvrtletí dosáhly 47 miliard švédských korun (SEK; asi 133,5 miliardy korun) proti 43,7 miliardy SEK před rokem. Podrobné výsledky firma oznámí až 30. března.

Firmě se v únoru o jedno procento meziročně snížil prodej v lokálních měnách. Analytici v anketě agentury Reuters naopak předpokládali nárůst, a to o šest procent. V Německu, které je pro H&M nejdůležitějším trhem, se v únoru snížila poptávka po oděvech o devět procent. Vyplývá to z průzkumu magazínu TextilWirtschaft uveřejněného 8. března.

Tržby za první fiskální čtvrtletí, které skončilo v únoru, zaostaly i za odhady analytiků. Ti očekávali, že firma utrží 48,1 miliardy SEK.

Podnik loni zvýšil prodej pouze mírně, zatímco zisk se snížil. Firma vyvíjí nové značky, aby mohla oslovit více zákazníků, a také investuje do zlepšení internetového prodeje.

Investoři se obávají, že H&M ztrácí podíl na trhu, akcie firmy proto v reakci na dnešní oznámení dopoledne ztrácely více než čtyři procenta. Za rok odepisují kolem 17 procent.

Hospodaření H&M je v kontrastu s hospodařením konkurenční společnosti Inditex, která provozuje řetězec Zara. Tento největší světový maloobchodní prodejce oděvů zvýšil pololetní zisk o osm procent. Na výsledku se podle firmy podílel zejména růst tržeb. Inditex má větší podíl na rozvíjejících se trzích, méně se zaměřuje na severní Evropu a nabízí i jiné značky než vlajkovou Zaru.