Gotický obraz Madony z Veveří patří církvi. V pátek o tom opět rozhodl pražský městský soud, ke kterému se spor vrátil po dovolání Národní galerie (NG). Obraz byl desítky let součástí expozice galerie, v rámci církevních restitucí na něj vznesla nárok římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Páteční rozhodnutí je pravomocné, galerie se ale může znovu dovolat k Nejvyššímu soudu. Rozhodne se až poté, co dostane písemné znění rozsudku.

Soud v pátek opětovně potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 1. Ten před dvěma lety konstatoval, že na dílo dopadá zákon o církevních restitucích, který napravuje křivdy způsobené komunistickým režimem v letech 1948 až 1989.

Galerie se u soudu hájila tím, že obraz pod zákon nespadá, protože byl ve vlastnictví státu už před tímto obdobím, od 30. let minulého století. Podle soudu ale stát vlastnictví obrazu deklaroval až v roce 1958.

"Jsme přesvědčeni, že smyslem restitučního zákona je odškodnění křivd. Pokud stát tvrdí, že deklaroval své vlastnictví dříve, tak ho měl deklarovat jednoznačně. A nic takového z provedených důkazů nevyplývá," řekl předseda odvolacího senátu Milan Chmelíček.

Podle něj důkazy potvrzují, že obraz byl v rozhodném období církevním majetkem.

S obrazem, na rozdíl od kaple, ve které byl uložen, nakládala podle soudu církev od poloviny 18. století jako se svým vlastnictvím. Platila jeho opravu, byl zanesen v inventářích. Galerie chtěla své vlastnictví dokázat také tím, že byl obraz příslušenstvím kaple, která je ve vlastnictví státu od počátku 19. století.

Chmelíček ale uvedl, že církev obraz využívala při bohoslužbách, a proto patří jí.

"Farnost Veverská Bítýška prokázala, že obraz jí patřil už minimálně v polovině 18. století a nebyly shledány žádné důkazy o tom, že by od té doby do roku 1958 o vlastnictví měla přijít, obraz darovala, nebo ho nabyl stát," řekl novinářům právní zástupce církve František Severin.

Ředitel galerie Jiří Fajt sdělil, že další postup zváží ve chvíli, kdy obdrží písemné odůvodnění rozsudku. Jednání s farností o osudu díla byla podle něj už vyčerpána a další debaty asi k ničemu nepovedou. Vedení Národní galerie vyjádřilo přání, aby restituent zajistil vzácnému dílu nezbytnou odbornou péči a veškeré bezpečnostní a klimatické podmínky.

Brněnské biskupství považuje páteční verdikt za potvrzení správnosti předchozích rozhodnutí, díky kterým se Madona z Veveří už loni dostala do držby veverskobítýšské farnosti.

"Je dobře, že obraz Madony z Veveří, který je součástí expozice Diecézního muzea, je nejen místem zastavení milovníků umění, odborné veřejnosti, ale také poutníků, kteří k němu po staletí přicházeli se svými modlitbami - s prosbami i s projevy díků za jejich vyslyšení," řekla mluvčí biskupství Martina Jandlová.

Madona z Veveří byla dlouho ozdobou sbírek Národní galerie v Praze. Loni v březnu, po úspěchu farnosti u soudu obraz svěřila Diecéznímu muzeu v Brně. Od vystavení obrazu zaznamenalo téměř trojnásobný nárůst návštěvnosti. Stálou expozici sakrálního umění si za rok prohlédlo asi 10 000 lidí.

Madona z Veveří je datována před rokem 1350 a je připisována malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře.

Do roku 1938 zdobila kostelík na hradě Veveří, který plnil ve středověku funkci farního chrámu pro osadu u zeměpanského hradu a širší okolí. Nyní je pro veřejnost uzavřený.

Obraz se na konci 30. let minulého století v souvislosti s politickými událostmi ocitl v držení Ředitelství státních lesů a statků v Rosicích, ministerstva zemědělství a lesního hospodářství. V roce 1958 jej darovalo Národní galerii v Praze.