Nakladatelství Paseka českému publiku představuje jednoho z nejlepších autorů detektivek současnosti, Američana Richarda Price. Jeho Sráči, právě vydaní ve výborném překladu Pavla Dominika, nabízí studii drsného života velkoměsta a také psychologický portrét vyšetřovatele, kterého tíží minulost.

Richard Price, přirovnávaný k mistrům detektivky, jako byl Ed McBain či stále je Ian Rankin, dokáže dokonale zachytit prostředí a vykreslit uhrančivé romantické postavy detektivů, které často trápí dávná provinění nebo tajemství.

Píše brilantním jazykem, umí postavit přesné, sugestivní dialogy, jež se zhusta odehrávají v místnosti výslechu. S nadsázkou lze říci, že tyto výslechové rozhovory jsou minidramata umně zasazená do celkového děje.

Nakladatelství Paseka se nyní rozhodlo představit Price českému čtenáři jeho posledním románem Sráči (v originále The Whites). Hlavní postava knihy, detektiv Billy Graves, je jedním z oněch romantických hrdinů, kteří se jedním okem stále ohlížejí po vině spáchané v minulosti.

Spisovatel za plátnem

◼ Sedmašedesátiletý Američan Richard Price dlouhodobě patří k oceňovaným autorům krimi žánru, ať už jako autor celkem osmi románů, nebo vynikajících scénářů. 

◼ V tuzemsku coby romanopisec zatím příliš známý není, jeho texty pro film jsou populárnější. Za scénář k filmu Barva peněz získal nominaci na Oscara, velmi úspěšný byl i jeho scénář k Beckerově filmu Moře lásky v hlavní roli s Al Pacinem. 

◼ S televizí HBO také Price spolupracoval na seriálu The Wire – Špína Baltimoru.

V případě Gravese je to neúmyslné postřelení malého chlapce. Tato vzpomínka a pocit viny dávají románu zajímavou historickou hloubku: překotné dění v současnosti se v Gravesových očích vždy zajímavě transformuje v pohled do minulosti, odkud ke čtenáři pronikají pozoruhodné záblesky. Samozřejmě tu ale nejde jen o konflikt současnosti s introspekcí.

V minulosti Billyho Gravese se neskrývá jen ona nešťastná náhoda. Figurují v ní také nepřátelé, z nichž někteří dokonce působí v policejním sboru a představují přímo ohrožení pro jeho rodinu.

Vchodem do labyrintu, ve kterém se minulé příběhy proplétají se současností, je pak nález mrtvoly jednoho ze "sráčů", tedy domnělých pachatelů těžkých zločinů, jež se navzdory veškeré snaze nepodařilo usvědčit a kteří tíží svědomí svých vyšetřovatelů.

Richard Price bývá oceňován za propracované portréty městského prostředí. Některé jsou fiktivní, jiné reálné, autor vlastně nabízí studii drsného života velkoměsta, v mnoha ohledech podobnou znepokojivým panoramatům amerického autora krimi Jamese Ellroye. Píše o vyloučených lokalitách, válce gangů či odlidštění džungle.

Price není tak drsný jako Ellroy, o to je ale rafinovanější. Prostředí "sráčů" v knize ustupuje do pozadí a stává se plátnem, na kterém autor buduje spleť příběhů.

Hned první stránka českého čtenáře pobaví aktuálností: "Nenáviděl zákon o zákazu kouření. Přinesl jenom problémy – noční hluk, který obtěžoval sousedy, prostor pro nabušené týpky se zadkem otlačeným od vysedávání u baru, aby konečně mohli po někom vystartovat, záplavu radiotaxíků a limuzín po službě, které troubily jako o život ve snaze trhnout rito."

Kniha

Richard Price

Sráči

2017, Nakladatelství Paseka, přeložil Pavel Dominik, 360 stran, 299 korun

Priceova detektivka je strhující a od nakladatele jde o vynikající tah, jak autora představit tuzemskému čtenáři.

Překlad Pavla Dominika je precizní, nápaditý a prokazuje takový cit pro úrovně hovorové češtiny, že Priceova mluva působí i v překladu naprosto přirozeně.

Nutno zmínit, že kniha je posledním dílem, na němž Dominik spolupracoval se svým dlouholetým kolegou, předčasně zesnulým redaktorem Milanem Macháčkem.

Při četbě knihy snad mnohým čtenářům dojde, jak důležitá je role toho, který je ještě neviditelnější než překladatel. Milan Macháček byl mistr svého řemesla a Sráči jsou toho jednou z mnoha připomínek.