Vzácnou možnost vidět mistra svého řemesla při práci měli v sobotu návštěvníci festivalu v Karlových Varech.

Americký skladatel James Newton Howard, který při zahájení převzal Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii, v Kongresovém sálu uspořádal speciální lekci. Pomocí ukázek z filmů a živé hry na klavír poodhalil tajemství komponování filmové hudby.

Howard je k tomu povolaný, složil hudební doprovod ke 130 snímkům včetně Šestého smyslu, Pána přílivu, Ďáblova advokáta, série Hunger Games nebo Temného rytíře, za nějž s Hansem Zimmerem získali cenu Grammy.

Kromě toho vytvořil soundtrack například k devíti snímkům s Julií Robertsovou včetně Pretty Woman.

"Beru to jako dar, že jsem ji viděl hrát v tolika různých hereckých a emocionálních polohách. Kdo by nechtěl mít job, při němž se celý den kouká jen na ni,“ řekl ve Varech.

Howard hovořil i o svých zkušenostech s hvězdami populární hudby. Ačkoli je jeho vzdělání spíše klasické, zaměřuje se také na rockovou a populární hudbu, a tak spolupracoval například s Eltonem Johnem, Barbrou Streisandovou či Rodem Stewartem.

Podle Howarda na celý film postačí jedna hudební myšlenka a její variace. Důležité je, aby nápad korespondoval s vnitřním životem postav.

V rozhovoru pro Festivalový deník skladatel za svou nejtěžší práci označil tu ke King Kongovi, kdy musel během jednoho měsíce napsat čtyři hodiny hudby.

"Stejné pasáže jsem psal i třicetkrát, trvalo to sedm měsíců, ale na výsledku je to vidět," vysvětlil.

Čím je Howard starší, tím ho prý komponování víc baví – letos udělá čtyři filmy. Nedávno dokončil hudbu k snímku Detroit o nepokojích z roku 1967. Dalším titulem bude Inner City s Denzelem Washingtonem či živá verze Čajkovského baletu Louskáček režiséra Lasse Hallströma.

Skladatel pochválil také práci na sérii Hunger Games, jeden díl měl hotový za osm týdnů a mezitím se prý v klidu věnoval jiné práci.

Debatu s Howardem ve Varech moderoval americký filmový kritik a historik Leonard Maltin v doprovodu skladatele Jana P. Muchowa.