Sledování videí na internetovém serveru YouTube patří k nejoblíbenější zábavě dnešních dětí. Podnikatelé na tento fenomén již několik let reagují a oslovují tvůrce populárních videí, youtubery, s žádostí o spolupráci.

Kromě reklamy a festivalů se tento trend dotkl také letních táborů.

O ty, kam některá z populárních osobností z internetu dorazí, je mezi dětmi i rodiči obrovský zájem a rychle se vyprodávají.

"Chceme do táborového života zapojit i děti, které by na klasický tábor nejely. Láká je setkání s youtubery," řekla zástupkyně vedoucí tábora 4camps ve Volyni Pavla Ďurkovová.

Úspěšní youtubeři na své tvorbě slušně vydělávají. Kromě osobních setkání v různých městech se podílejí i na pořádání velkých festivalů, kam se sjíždějí tisíce dětí. Aby rodiče mohli dětem účast na takové akci dopřát, musí často zaplatit velké částky.

Vstupenka na festival Utubering s nejsledovanějšími českými youtubery stojí až tisíc korun. Poplatek za účast na táborech se většinou pohybuje mezi pěti a deseti tisíci korunami.

Youtubeři

Hraní her i líčení

Youtubeři jsou tvůrci videí na YouTube, který kolem sebe tvoří komunitu fanoušků.

Velmi populárními youtubery jsou videoblogeři (vlogeři), kteří natáčí videa s nejrůznějšími tématy, kde často parodují události a mluví o svých aktivitách.

Takzvaní letsplayeři hrají počítačové hry a komentují to.

V poslední době jsou velmi populární beauty youtuberky, které radí s líčením.

V Česku se stali velmi oblíbenými pranksteři, kteří natáčí "pranky" – videa, ve kterých se vtipným způsobem snaží nachytat
ostatní lidi.

Nejslavnější ve světě

Donedávna byl nejbohatším youtuberem světa švédský letsplayer PewDiePie, jehož internetové jmění je vyčísleno na 18 milionů dolarů.

Na žebříčku jej však předběhla beauty youtuberka Michelle Phan s 50 miliony.

Nejslavnější v Česku

Nejsledovanějšími českými youtubery je dvojice Viral Brothers, která překročila hranici 2,7 milionu odběratelů.

Dalšími českými YouTube hvězdami jsou například Jirka Král, Hoggy, Teri Blitzen, Shopaholic Nicol nebo Stejk.

Účast youtubera stojí desetitisíce

Kromě příjmů ze sledovanosti videí youtubeři vydělávají i na propagaci produktů firem, se
kterými spolupracují.

Před dvěma lety se na žebříček bestsellerů dostala kniha Já, JůTuber, která popisovala životy známých osobností internetu a dnes má už čtyři díly. A vynáší jim i účast na letních táborech. Za svou návštěvu si účtují desítky tisíc korun.

Cena youtubera se odvíjí od času, který na táboře stráví, popularity a propagace akce na svých sociálních sítích.

"Jsem za tábory rád, protože se mohu někam podívat a strávím den netradičně. A potom je samozřejmě lákavé ohodnocení," přiznal Pavel Mikeš vystupující pod přezdívkou Herdyn.

Tento youtuber na internetu živě vysílá, jak hraje (a komentuje) počítačové hry. Jeho doménou je League of Legends, která patří mezi nejhranější počítačové hry na světě.

Některým pořadatelům však připadají ceny youtuberů přemrštěné.

"Tábory s youtubery už neděláme. Nemáme rozpočet na to, abychom zaplatili deset lidí. To bychom museli uspořádat tábor alespoň pro sto dětí," řekl bývalý pořadatel YouToo Campu Jaroslav Syrový.

Každá generace má sklony vzhlížet ke slavným lidem. Dříve náctiletí trávili čas sledováním televize, zatímco dnes u mladých lidí převládá spíše internetová scéna.

"Youtubeři jsou často vrstevníci dětí a jsou jim blíž než zpěváci a herci. Vidí v nich své vzory," uvedl dětský psycholog Jan Kulhánek z pražské Psychoterapie Anděl.

Komerce ve videích může škodit

Kritici youtuberům často vyčítají, že ve svých videích mluví sprostě nebo skrytě propagují firmy, které jim za to platí.

"Záleží na každém youtuberovi, jakou má tvorbu. Někteří mají pozitivní vliv, ale najdou se i tací, kteří se necitlivým způsobem propojují s komerčními značkami. To může děti špatně ovlivňovat," řekl pořadatel Utuberingu David Peštál.

Podle psychologa Kulhánka se youtubeři často ženou za sledovaností. "Je důležité, aby známí youtubeři apelovali na dodržování základních hodnot a nikoho nepoškozovali," dodal.

Na některých táborech se vedoucí dětem snaží vštípit zásady bezpečného chování na internetu.

"Youtubeři doporučují dětem, aby si pořádně rozmyslely, co na internet dávají. Jejich videa mohou na internetu vidět i ostatní, proto by neměly sdílet nic, co by jim mohlo ublížit," říká Ďurkovová. Bezpečnost a obezřetnost na internetu jsou totiž velmi důležité.

"Spousta náctiletých dětí neunese negativní ohlas. Najednou začnou chodit zprávy, že by se měly jít zahrabat a že jejich videa nestojí za nic. Teenageři se svými rodiči potom přichází k psychologům," dodal Kulhánek.

Pořadatelé některých táborů cítí, že přítomnost youtuberů může být tím hlavním důvodem, proč náctiletí na tábory jezdí.

"Děti nepojedou na pobyt, kde si na youtubera nesáhnou. Program je tolik nezajímá, chtějí vidět svůj vzor. Příjezd youtubera na tábor je pro děti vrchol blaha," vysvětlil svůj pohled Syrový.

Youtuber Herdyn to ale vidí jinak. "Naše návštěva na táboře je pro děti zážitkem. Rády si vyžádají podpis nebo fotku. Je ale vidět, že je tábor baví sám o sobě," míní.

Děti se s nimi učí natáčet a stříhat vlastní videa. Pořadatelé se ale snaží vyvážit čas strávený u počítače také výlety a hrami v lese, jako to bývá na klasických táborech.