Na festivalu v Benátkách uvede Národní filmový archiv digitálně restaurovaný snímek Miloše Formana Černý Petr. Je to teprve druhý český snímek, který se po digitalizaci na mezinárodní přehlídku dostal. Benátský festival se koná na přelomu srpna a září.

České obnovené premiéry Formanova celovečerního debutu se uskuteční 13. září v kině Lucerna v Praze a 14. září v Kině 99 v Kolíně, poté vstoupí do tuzemské distribuce.

V Benátkách bude film o nesmělém mladíkovi s tehdy mladým Vladimírem Pucholtem uveden v rámci sekce Venice Classics, která prezentuje výběr nejlepších digitálně restaurovaných snímků uplynulého roku.

Mezi nimi jsou třeba Červená pustina Michelangela Antonioniho nebo Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga.

Podobně byl v Benátkách uveden už v roce 2012 restaurovaný snímek Pytel blech z roku 1962 režisérky Věry Chytilové.

Když se Národní filmový archiv rozhodl vrátit Černého Petra na plátna kin, Miloš Forman ve svém dopise vyjádřil naději, že po digitálním restaurování bude film "vypadat tak, jak jsme ho v roce 1963 natočili".

O to se snažil restaurátorský tým, který vedla Tereza Frodlová a s nímž spolupracoval i Ivan Passer, Formanův pomocný režisér.

Tragikomedií o šestnáctiletém mládenci, který je v prvním zaměstnání konfrontovaný s pokrytectvím dospělého světa, debutoval Miloš Forman jako tvůrce celovečerních hraných filmů.

Tehdy jednatřicetiletý režisér natočil v roce 1963 volně plynoucí civilní příběh, jenž je současně pronikavou sociální studií.

V Černém Petrovi poprvé zazářil tehdy jednadvacetiletý Vladimír Pucholt – jeden z idolů nastupující nové vlny.

Autenticita nestárnoucího snímku natočeného v Kolíně však stojí i na výkonech Formanem vybraných neherců a na obrazové stylizaci. Ta vystihuje absurdní i groteskní rysy československé všednodennosti raných 60. let.