Největší automobilkou na světě podle prodeje aut se v prvním pololetí stala aliance japonské automobilky Nissan Motor a francouzského Renaultu. Pozici světové jedničky získala vůbec poprvé. Za leden až červen prodala 5 268 079 vozů. Druhý Volkswagen prodal 5 155 600 vozů a třetí Toyota 5 129 000 aut.

Renault-Nissan k pozici největší automobilky světa podle počtu prodaných aut výrazně pomohla loňská akvizice japonského Mitsubishi Nissanem. Mitsubishi se tehdy nacházelo v těžké situaci, když vyšlo najevo, že zveličuje úspornost spotřeby svých aut. Skandál vedl k prudkému propadu prodeje zejména na domácím japonském trhu i akcií společnosti. V prvním pololetí Mitsubishi už pod křídly Nissanu prodalo přes 494 tisíc aut, což byl nárůst o 2,4 procenta. Firmě se také podařilo vymanit ze ztrát.

Samotný Nissan pak za pololetí prodal po růstu o 5,6 procenta 2 894 488 vozů.

5,27 mil. aut

prodala za první pololetí letošního roku francouzsko-japonská aliance Renault-Nissan. Získala tak v tomto ohledu světové prvenství.

Ještě lépe se v prvním pololetí dařilo Renaultu, který zvýšil prodeje meziročně o více než deset procent na 1,879 milionu aut. Provozní zisk mu stoupl o 18 procent na 1,82 miliardy eur. Pro Renault je dobrou zprávou zejména to, že se mu opět daří v Rusku, kde se vymanil z vysokých ztrát. Společnost zvýšila výhled růstu ruského trhu na pět procent. Po domovské Francii přitom jde o druhý nejdůležitější trh firmy. Firmě se zejména podařilo konsolidovat situaci automobilky AvtoVaz, kterou ovládá.

Renault-Nissan se stal světovou jedničkou po krátké "vládě" Volkswagenu. Německý koncern, pod který patří i česká Škoda Auto, se stal největší automobilkou na světě teprve loni. Předtím si několik let tuto pozici držela Toyota. Pověst Volkswagenu sice utrpěla po propuknutí skandálu s naftovými vozy, tyto škody však kompenzuje rostoucí prodej v Číně a na některých dalších trzích. Za pololetí mu ale prodeje narostly jen o 0,8 procenta.

Na čtvrtém místě je s prodejem 4,7 milionu vozů americký General Motors, který si držel pozici světové jedničky sedm desetiletí až do roku 2008, kdy ho předběhla Toyota. GM se sice podařilo vrátit do čela ještě v roce 2011, výrobu Toyoty snížilo zemětřesení a přívalová vlna tsunami v Japonsku.