Icilio Federico Joni, Han van Meegeren nebo nejnověji Wolfgang Beltracchi, asi jedna z nejslavnějších jmen novodobých dějin padělatelství uměleckých děl. Ať už byly jejich prvotní pohnutky jakékoliv, všichni za svou "kariéru" zfalšovali desítky obrazů. Podařilo se jim zmást renomované odborníky a svá díla nejen dlouhou dobu vydávat za originály a úspěšně je prodávat, ale některá dostat i do veřejných sbírek.

Vytváření padělků, tedy artefaktů vydávaných za díla konkrétních umělců (případně určitého období), kterými doopravdy nejsou, je velmi stará disciplína, kterou můžeme doložit už ve starověku. Současným padělatelům hrají do karet jak velké objemy financí na trhu s uměním, a tedy možný vysoký zisk, tak nízké vstupní investice. Dojde-li k odhalení viníků, důkazní řízení bývá složité a tresty poměrně mírné. Medializované jsou především případy padělání malířských děl, která tvoří největší část trhu s uměním a jejichž ceny patří k nejvyšším. Objevila se třeba falza velmi žádaných autorů klasické moderny, jako jsou Josef Čapek, Jan Zrzavý, Emil Filla, Václav Špála, Josef Šíma nebo Otakar Kubín.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se