Proč se o nizozemském Royal Concertgebouw Orchestra, který 15. května příštího roku vystoupí na Pražském jaru, říká, že patří k nejlepším na světě? Šéfdirigent Daniele Gatti má na to jednoduchou odpověď: díky tradici.

"Orchestr měl za 129 let pouze sedm šéfdirigentů. Poslechněte si třeba nahrávku Mahlera pod taktovkou Willema Mengelberga, významně se liší od toho, co sugeruje partitura. Úžasně svobodná interpretace," popisuje Gatti v rozhovoru pro HN. "Mengelberg se do orchestru pevně otiskl. Stejně jako další mí předchůdci. Každý razil svůj vlastní hudební názor a orchestr vše vstřebával. Tak vznikl odkaz, z něhož Royal Concertgebouw Orchestra čerpá dodnes," míní šéfdirigent.

Samozřejmě by se argumentů našlo víc. Royal Concertgebouw Orchestra úzce spolupracoval se zásadními skladateli: Gustavem Mahlerem, Richardem Straussem či Igorem Stravinským. Odvádí mimořádné výkony na turné, hojně natáčí − dodnes má na kontě přes 1100 nahrávek na LP, CD či DVD. A především je všestranný. Jádro jeho repertoáru tvoří středoevropská, francouzská a ruská hudba, stejně tak se ale věnuje opeře, staré hudbě či té soudobé.

"Zkoušíme a hrajeme v jednom z nejlepších koncertních sálů na světě," zdůrazňuje též šéfdirigent. "Fakt, že dovedeme vytvořit osobitý, jedinečný zvuk, úzce souvisí právě s naším sálem. A ten zvuk do velké míry přispívá k pověsti orchestru."

Na festival Pražské jaro se Royal Concertge­bouw Orchestra vrátí po dlouhých sedmnácti letech. Na koncertu v úterý 15. května představí kus od všeho, čemu se věnuje v aktuální sezoně. Nynější návrat k Mahlerovi v Praze zprostředkuje skladatelova Symfonie č. 1., k ruské lince se orchestr přihlásí skrze Koncert pro klavír a orchestr Sergeje Prokofjeva, jejž zahraje vycházející ruská hvězda Daniil Trifonov.

Základy současného směřování orchestru vtiskl právě dirigent Willem Mengelberg, který roli šéfdirigenta zastával rovné půlstoletí − od roku 1895 až do konce druhé světové války.

Propagoval díla tehdy současných autorů Mahlera či Strausse, kteří pochopitelně nebyli od začátku bezvýhradně přijímáni. Kromě toho Mengelberg k orchestru jako dirigenty pravidelně zval další významné komponisty − Maurice Ravela, Clauda Debussyho, Arnolda Schoenberga, Franze Schrekera či Daria Milhauda.

Na šéfdirigentském postu Mengelberga nahradil Eduard van Beinum, který upevnil pověst Royal Concertgebouw Orchestra coby vrcholných interpretů hudby Antona Brucknera.

Beinum však tragicky zemřel při zkoušce v dubnu 1959. Čtyři roky nato se novým šéfdirigentem stal Bernard Haitink a během následujícího čtvrtstoletí znatelně rozšířil repertoár.

Daniele Gatti (56)

Rodák z italského Milána na sebe upozornil v 90. letech, kdy byl šéfdirigentem Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia – tedy tělesa, které pod taktovkou Antonia Pappana před pár lety slyšeli také posluchači Pražského jara. Další kroky Daniele Gattiho vedly do Bologni, kde vedl tamní operní orchestr, a do Londýna, kde byl hostujícím dirigentem Royal Opera House v Covent Garden a především v letech 1996 až 2009 šéfdirigentem londýnského Royal Philharmonic Orchestra. V letech 2008 až 2016 vedl Orchestre National de France. Od loňského září je šéfdirigentem Royal Concertgebouw Orchestra.

Následující šestnáctileté období patřilo šéfdirigentu Riccardu Chaillymu, který se zaměřoval mimo jiné na soudobou hudbu a operu, a Marissi Jansonsovi, jenž během svých jedenácti let zužitkoval zkušenost z Petrohradu a rozvinul ruskou linku orchestru.

Současný šéfdirigent Daniele Gatti, který povede také vystoupení v Praze, nastoupil teprve minulou sezonu. O svém poslání hovoří skromně. "Doufám, že dovedu alespoň maličko zpestřit tu již tak bohatou kytici interpretací, kterou orchestru zanechali mí předchůdci," říká barvitě. "Vnímám se jen jako další článek řetězce," krčí rameny o chvíli později.

Gatti už se ale do orchestru začíná obtiskávat − má velkou zkušenost s francouzským repertoárem, jejž prosazuje, a do programu Royal Concertgebouw Orchestra nově zařadil cyklus zaměřený na autory takzvané druhé vídeňské školy.

Gattiho snahu o oživení lze vypozorovat také na programu koncertu pro Pražské jaro, jenž začne předehrou z opery Euryanta skladatele Carla Marii von Webera z první poloviny 19. století. Jde o jednu ze skladeb, kterou orchestr na nynějším tříletém turné po zemích Evropské unie hraje společně s místními studenty − v tomto případě žáky Pražské konzervatoře.

Gatti odmítá, že by si Euryantu vybral, protože je pro studenty lehká. "Mladí lidé dovedou zahrát cokoliv, pokud je na to náležitě připravíte," říká. "Nepřijíždím za nimi, abych od nich chtěl vydat tu nejmenší možnou míru úsilí. Chováme se k nim jako k mladým profesionálům, a pokud to znamená, že musí obrazně řečeno vylézt na osmitisícovou horu, zkrátka podat strhující výkon, budeme to od nich vyžadovat. A oni to zvládnou," věří.

Další dotazy k programu pražského koncertu ale Gatti spíš odmítá, před koncertem se prý nerad baví o repertoáru. Na konto Prokofjevova Koncertu pro klavír a orchestr tak jen poznamenává, že to bude jeho první spolupráce s talentovaným ruským klavíristou, teprve šestadvacetiletým Daniilem Trifonovem. "Je to skvělý koncert, máme skvělého pianistu a skvělý orchestr, toť vše," říká stroze.

Také z dotazu na Mahlerovu Symfonii č. 1 se šéfdirigent vyvlékne. "Kdybych vám dopředu popsal svůj přístup, ochudím diváky o zážitek z koncertu. Jsem toho názoru, že by neměli přijít předpřipraveni na základě toho, co se dočtou v novinách. Mám rád, když je posluchač jako nepopsaný list. Přijde, poslechne a pak se sám rozhodne, jestli interpretaci rozuměl, zda o ní chce víc slyšet, nebo se mu prostě nelíbila," říká.

Návratem po letech bude nejen návštěva Royal Concertgebouw Orchestra, ale též samotného šéfdirigenta. Daniele Gatti na pražském pódiu stanul naposledy začátkem 90. let, kdy zde v rámci turné dirigoval komorní italský orchestr.

"Přijeli jsme, odehráli jsme koncert, trochu jsme se rozkoukali v centru, navštívili Karlův most a to bylo vše," vzpomíná na Prahu, která v něm prý zanechala dojem "krásného města s úžasnou kulturou a historií". Prý už se nemůže dočkat, až před Pražany předstoupí znovu.