Francouzská vláda podala k pařížskému obchodnímu soudu žalobu na amerického internetového prodejce Amazon. Napsal to v pondělí deník Le Parisien. Za zneužití postavení na trhu vůči některým dodavatelům žádá ministerstvo hospodářství po firmě pokutu deset milionů eur (zhruba 257 milionů korun).

Kabinet se k tomuto kroku rozhodl poté, co Generální ředitelství pro ochranu hospodářské soutěže a spotřebitelů (DGCCRF) chování firmy dva roky monitorovalo. Zjistilo, že americký gigant může jednostranně měnit podmínky smluv, nebo je dokonce jednostranně vypovědět.

Prostřednictvím Amazonu nabízí ve Francii své výrobky více než 10 000 firem. Aby získaly přístup na platformu, kterou v zemi denně navštíví 3,5 milionu lidí, jsou ochotny k velkým ústupkům. Ze dne na den jim Amazon může nařídit například zkrácení dodací lhůty nebo po nich začne požadovat čím dál častější předkládání účtů a potvrzení, čímž nakonec zcela zablokuje jejich prodej, tvrdí Le Parisien.

"Už déle než rok je můj účet ve fázi verifikace," cituje list jednoho z postižených, který si stěžuje na fóru Amazonu určeném prodejcům. "Žádal jsem, aby mi sdělili, jaké konkrétní potvrzení mám dodat. Dostával jsem jen automatické odpovědi. Musím čekat, nemohu nic prodávat a hromadí se mi neprodané zásoby."

Jiní si stěžují na tlak pocházející z politiky Amazonu, kdy na prvním místě musí být vždy klient. Pokud ten zanechá dodavateli negativní hodnocení, Amazon může automaticky zablokovat prodejcův účet.

Ministerstvo hospodářství podání žaloby potvrdilo. Mluvčí Amazonu sdělil, že firma se k právním záležitostem nevyjadřuje.

Generální ředitelství DGCCRF podle deníku zjistilo podobné nesrovnalosti také u francouzských internetových prodejců Cdiscount a Rue du Commerce. Ti nutili firmy nabízet u nich své zboží za nejnižší cenu na trhu, což je obtížné, pokud je společnost prodává na více webech zároveň. Tito dva provozovatelé ale slíbili na rozdíl od Amazonu nápravu, řekl deníku Loic Tanguy z DGCCRF.