Dermatolog by na performancích Tomáše Rullera trpěl. Akční umělec byl vždy schopen si pro sílu okamžiku napatlat na obličej a celé, většinou oblečené tělo téměř cokoliv: sídlištní bláto, sádru, křídu, barvy, mramorový prach, holicí pěnu. Potom se v podobě odosobněné lidské postavy či oživené sochy potácel jednou mezi paneláky, podruhé mezi návštěvníky rockového festivalu v někdejším pražském Paláci kultury. Není divu, že Rullera v 80. letech začala sledovat tajná policie StB a performer musel nakonec i před soudem dokazovat, že jeho akce jsou "pouze" uměním, a nikoliv pobuřováním či politickou provokací.

Galerie hlavního města Prahy nyní jednašedesátiletému umělci a pedagogovi připravila obsáhlou přehlídku, jež se rozkládá ve všech výstavních sálech Městské knihovny na Mariánském náměstí. Jde o pokračování loňské retrospektivy v brněnském Domě umění. Je neuvěřitelné, že ani druhá velká přehlídka se stále nedobrala konce všech akcí, videí, performancí a objektů, které agilní autor dosud vytvořil. Opravdu celistvý obraz Rullerovy práce s komentáři kunsthistoriků by měla podat kniha, kterou vydá nakladatelství Kant.

Pražská výstava se do velké míry překrývá s předchozí přehlídkou, dokonce je asi o třetinu prací "chudší" − dá-li se tak nazvat podívaná, na níž vedle instalací, objektů a fotografií běží záznamy nejméně z šedesáti performancí. Na druhou stranu tu jsou jednotlivá díla představena podrobněji, opatřena krátkými texty teoretiků či dodatečným komentářem autora.

O výstavě

◼ Tomáš Ruller
◼ Perform-Made – Udržitelné záblesky
◼ Městská knihovna, Praha,
výstava potrvá do 14. října.

"Určitě není možné zhlédnout všechno, na to by návštěvník potřeboval několik dní. Je tu několik mnohahodinových projekcí a multimediálních instalací," říká kurátorka Jitka Hlaváčková, podle níž většina Rullerových prací před brněnskou přehlídkou nikdy nebyla vystavena. "Podílel se na stovkách výstav, ale vždy nějakou živou akcí, někdy reperformancí svých starších děl," vysvětluje kurátorka, proč umělec dosud neměl čas provětrat svůj archiv. Přiměla jej k tomu teprve loňská šedesátka.

V sálech v nejvyšším patře Městské knihovny se tyčí relikty až čtyřicet let starých performancí: efektně nasvícená lopata, hromádka drti, oprýskaná vana, v níž je rozložené oblečení potřísněné barvou a zaschlou sádrou. Na zdech blikají hustě zavěšené monitory nebo se sem přímo projektují digitální přepisy původních VHS nahrávek. Několik záznamů může divák sledovat na vypouklých obrazovkách starých televizorů − to ovšem nevydrží dlouho, kvalita "přenosu" je mizerná, i když retrostyl dokonalý.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Performer Tomáš Ruller se v 80. letech obaloval bahnem, sádrou či křídou.
  • Za své umění stál před socialistickým soudem.
  • Obsáhlou výstavu jeho prací nyní připravila Galerie hlavního města Prahy.

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.