Kampaň před volbami v Praze se rozjíždí ve velkém stylu. Sociální demokraté přišli s trhákem: hromadná doprava zdarma pro všechny! Je to hezká ukázka, jak zoufalství odpojuje politiky nejen od racionality, ale i od elementární zodpovědnosti. To, co ČSSD v Praze navrhuje, je velikášské, drahé a nefunkční. Prostě gigantický úplatek, nic jiného.
Popořadě: Žádné město na světě o velikosti Prahy MHD zdarma nemá. Často uváděný estonský Tallinn má 450 tisíc obyvatel − oproti Praze je třetinový. Obecně se doprava zdarma v Evropě uplatňuje jen ve městech, kde žije maximálně několik desítek tisíc lidí. V Česku je třeba největším městem, kde něco takového praktikují, Frýdek-Místek s 56 tisíci obyvatel.
Důvod je jednoduchý − čím větší město, tím je "doprava zdarma" dražší. A to samozřejmě nejen absolutně, ale i v poměru k celkovému rozpočtu. Třeba v Lovosicích, kde dopravu zdarma zavedli letos, si to mohli celkem v klidu dovolit. Tržby z MHD tam v roce 2017 byly jen 148 742 korun, takže zas až o tak moc nepřišli. To v Praze jsou tržby dopravního podniku bezmála čtyřmiliardové a jejich výpadek by znamenal zaražení gigantické sekery do rozpočtu. Ne, ekonomickou racionalitu v návrhu pražské ČSSD nehledejme.
Co se dočtete dál
- Proč nefunguje úvaha, že jízdné zdarma dostane do MHD více lidí.
- Jak nesmyslné je rozdávat jízdné zadarmo v bohaté Praze.
- Co by pražské MHD pomohlo více než populistické tahy ČSSD.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Nově všechny články v audioverzi