Američané se ještě nesetkali s vraždou, kterou by nemilovali," napsal loni server The Daily Beast o fenoménu true crime – televizních pořadech o skutečných zločinech a jejich pachatelích. A platí to čím dál víc, jak ukazují série The Wild Wild Country o kontroverzním guru Oshovi či Vražda Gianniho Versaceho.

Stanice Investigation Discovery věnovaná výhradně žánru true crime vyrostla za pár let do jedné z nejúspěšnějších kabelovek.

Poptávku lze jistě vysvětlit morbidní fascinací starou jako lidstvo samo. Násilí přitahuje napříč žánry nejen na obrazovce a na plátně. True crime tak není novinkou, v současném boomu se však sešly proměny diváckých návyků i mediální krajiny – a popularitu ještě násobí internet, který poskytuje prostor k debatám a spekulacím, k duelům expertů i pokusům o vlastní vyšetřování.

True crime – ať už v hrané či dokumentární podobě – za posledních pět let zaznamenal výrazný posun a stal se součástí hlavního proudu. Zbavil se nálepky "zábavy pro drbavé ženské" i stigmatu něčeho nepatřičného a plní nejen psychologickou funkci.

Nabízí často víc než jen uspokojení zvědavosti, když tvůrci prolínají zločin s otázkami rasy nebo selhávající justice. A stejně tak hledají nové úhly pohledu.

Před měsícem měl premiéru pořad Ted Bundy: In Defense Of, příběh sériového vraha nejméně třiceti žen vyprávěný z pohledu jeho obhájce. Režisér Quentin Tarantino zase připravuje kriminální drama Once Upon a Time in Hollywood, v němž se dva herci snaží udržet ve filmovém průmyslu na pozadí nejslavnější hollywoodské vraždy, zavraždění herečky Sharon Tate přívrženci Charlese Mansona.

Nové vydání Respektu

Hlavní komentář

Takový byl vždycky: Přes nová odhalení má Donald Trump k politickému pádu ještě daleko

Téma

Návod na přežití stresu: Záchranný systém lidského těla se změnil v jeho největšího nepřítele. Ale jde nad ním vyhrát.

Agenda

Rakousko a jeho sbližování s Putinem

O kom se mluví

Tajemník SPD Jaroslav Staník: Mlčící tajemník SPD obžalovaný z podpory genocidy říká, že promluví, "až nastane čas"

Kontext

Afghánistán – má zde smysl ještě bojovat?

Jak se v Česku učí informatika

Rozhovor

S profesorkou Renee Hobbs o mediální gramotnosti

Civilizace

Glyfosát a chemizace v průmyslovém zemědělství

I obalka R35

Nejen chladnokrevně

"Ten zájem tu byl vždy. Kniha Chladnokrevně byla hitem v šedesátých letech a už v devadesátých letech byla televize plná rekonstrukcí zločinů. Rozdíl je v tom, že lidé už se za svou zálibu a pocit vzrušení nestydí, baví se o nich a sdílejí je. A toho využívají televize v nabídce programů," nabízí jedno z vysvětlení popularity true crime psycholožka Gail Saltz na serveru Bustle.com.

Další odborníci tu dodávají, že true crime funguje jako moderní  sledování gladiátorských zápasů: "Dostaneme dávku násilí, ale nemusíme se jej v reálném čase zúčastnit nebo jej vidět na vlastní oči." Podle psycholožky Amandy Vicary má tento žánr i psychohygienický rozměr a může stimulovat instinkt přežití: "Čím více víme o vraždách, tím více se učíme způsobům, jak se sami nestát obětí."

Každopádně nový impulz dodaly žánru už na přelomu milénia proměny televizních formátů a tlak na nový obsah. Kdysi revoluční reality show jako SuperStar či Velký bratr se okoukaly a stále poučenější diváci je opouštěli – často pro některý z nastupující vlny "kvalitních" seriálů. Za jednoho z předchůdců současného trendu je tak možné brát seriál The Wire – Špína Baltimoru, který pro HBO napsal bývalý policejní reportér David Simon.

S dokumentaristickou syrovostí vycházel z reality, v níž se kriminální scéna prolíná s městskou byrokracií a kromě herců se tu objevují skuteční dealeři či místní obyvatelé.

Ještě podstatnější roli v rozvoji true crime sehrály tzv. podcasty, formát rozhlasového pořadu, který lze poslouchat na internetu nebo si jej stahovat. Fenomenálně úspěšný byl zejména Serial – do konce minulého roku si jej stáhlo čtyřicet milionů lidí. V první sezoně z roku 2014 mapoval na velké ploše pět let starou vraždu středoškolačky z Baltimoru Hae Min Lee a ukázal životnost skutečného zločinu jako tématu pro pomalejší propracované vyprávění, které začalo dominovat televizi.

Za zlatý standard žánru true crime je považován první případ z řady American Crime Story: Lid versus O. J. Simpson z roku 2016. V soudním procesu z půle devadesátých let byl slavný hráč amerického fotbalu souzen za vraždu své ženy a jejího přítele, ale navzdory zdánlivě přesvědčivým důkazům byl osvobozen. Tvůrci na stanici FX použili rozvětvené vyprávění charakteristické pro quality TV a zpracovali kauzu jako dynamické soudní drama, k němuž přidávají osobní rozměr aktérů – od státní návladní po Simpsonova obhájce.

Atraktivní pohled do zákulisí procesu i životů se tak setkává s precizním historickým detailem.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V čem byly neopakovatelné Nevyjasněné zločiny Roberta Dursta?
  • Na co poukazuje Making a Murderer?
  • A na co sází Mindhunter?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.