Alexander Dubček v plavkách na fotografii otištěné v Mladém světě v červnu 1968 plavně letí. Fotograf jej zachytil při seskoku z můstku do bazénu na koupališti ve slovenské Santovce. Výřez snímku, na němž zůstalo jen politikovo tělo plachtící vzduchem, je ironickým mottem plzeňské výstavy s názvem vypůjčeným od básníka Miroslava Holuba Anatomie skoku do prázdna. Přehlídka českého a slovenského umění mapuje dosud opomíjené období od pražského jara, zašlapaného vojenskou invazí v srpnu 1968, po začátek normalizace.

"Překvapilo mě, jak je těch několik přelomových let nereflektovaných," říká kurátorka výstavy Helena Musilová. V Masných krámech, výstavní síni Západočeské galerie, shromáždila 150 děl od 88 českých a slovenských autorů. Je to přehlídka málo známých i proslulých jmen. Své práce tu mají Jan Zrzavý, Jiří Kolář, Stanislav Kolíbal, Jitka a Květa Válovy, Július Koller, Karel Nepraš, Olbram Zoubek, Adriena Šimotová a například také Václav Havel, od nějž tu jsou vystaveny vizuální básně.

V druhé polovině šedesátých let se výtvarným kritikům zdálo, že české a slovenské umění je po formální stránce vytříbené, dokonce drží krok se Západem, ale chybí mu obsah. Jako by šlo o rouhání, rok 1968 přinesl drama, které změnilo osud obou národů. Vojenský zásah a reakce lidí, heroický čin Jana Palacha a také následné ztrácení získaných svobod, to všechno se muselo odrazit v tvorbě umělců, z nichž většina se následně ocitla v neoficiální, státem potírané zóně.

Autoři výstavy nezahrnuli do výběru fotografii, zato představují několik plakátů, například brněnský grafik Václav Ševčík krátce po příjezdu tanků vytvořil plakát s velkým rastrovaným okem, ze kterého kane krvavá slza. Plakát nechal vytisknout a spolu s přáteli jej rozvezli do řady měst, v nichž se motiv stal součástí divoké pouliční "výzdoby".

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • Jak Ševčíkův plakát upoutal pozornost umělců v ulicích Prahy, Bratislavy či Liberce?
  • Jak znázornil Jana Palacha sochař Olbram Zoubek?
  • Kdo zabránil tomu, aby se tehdejší umělecká scéna dostala do nepěkného stereotypu?

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.