Hollywoodské filmy z vesmíru nejsou zdaleka tak časté, jak bychom od velmoci vítězící v kosmických závodech čekali. Lety do vesmíru už dávno nepředstavují sci-fi a filmařům jako by se lehce příčilo realisticky točit o kosmonautice.

Rok před skutečným přistáním Apolla 11 na Měsíci běžela v kinech 2001: Vesmírná odysea od Stanleyho Kubricka, dílo zlomové jak svými triky, tak délkou, vážností a finální nesrozumitelností. Podařilo se mu natolik přesvědčivě ztvárnit let kosmické lodi i stavy beztíže, až byl Kubrick později obviněn konspiračními teoretiky, že ve studiu zrežíroval také misi Apolla 11. Ani Kubrickovi přitom ve Vesmírné odyseji nestačil samotný fakt fyzického cestování a svůj opus se scenáristou Arthurem C. Clarkem završili mysteriózním psychedelickým a metafyzickým výjevem, v němž tradiční chápání času a prostoru přestává hrát roli.

Nejdříve trochu historie

Filmová fikce chce uniknout vědě a všednodennosti. V roce 1977 víru ve smysl dobývání kosmu, ale také obecně v oficiální americkou politiku a mainstreamová média podryl snímek Kozoroh 1 od Petera Hyamse − o sedm let později paradoxně natočil pokračování Vesmírné odysey −, jehož zápletka se točí okolo fingovaného přistání na Marsu a následné snahy zlikvidovat nepohodlné astronauty.

Film

První člověk
Režie: Damien Chazelle
◼ CinemArt, česká distribuční premiéra 11. října

Dokonce ani filmy, na nichž spolupracovali význační vědci, se nespokojují s tím, že dostat se do vesmíru je něco úchvatného. Musí tu být setkání s mimozemšťany a mrtvým otcem jako v Kontaktu s herečkou Jodie Fosterovou v režii Roberta Zemeckise z 90. let minulého století, šílení "zombie" jako v Sunshine (2007) filmaře Dannyho Boyla nebo melodrama mezi otcem a dcerou potkávajícími se v multidimenzionálním paradoxu jako ve čtyři roky starém Interstellaru režiséra Christophera Nolana. Duncan Jones ve snímku Moon (2009) zase rozehrál paranoidní dvojnické drama, což jen dokládá, jak se samotný vesmír stal všedním. Do příběhů, kde slouží coby hlavní dějiště, je potřeba neustále něco přidávat a zdvojovat.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře

  • V článku se dále dozvíte:
  • - Proč je První člověk nejlepší letošní hollywoodský velkorozpočtový snímek
  • - Jak na nápad poslat člověka na Měsíc reagovali Američané v 60. letech
  • - Jak se styl režiséra Chazella liší od Michaela Baye

Předplatitelé mají i řadu dalších výhod: nezobrazují se jim reklamy, mohou odemknout obsah kamarádům nebo prohlížet archiv.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Pokračováním nákupu berete na vědomí, že společnost Economia, a.s. bude zpracovávat vaše osobní údaje v souladu se Zásadami ochrany osobních údajů.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.