Kamera číhá jako lovec na kořist. Ta se může objevit kdekoli a kdykoli. Její jméno je pravda. Filmařské hnutí Cinéma verité či Direct Cinema se souběžně formovalo od druhé poloviny 50. let minulého století ve Francii, Kanadě i Spojených státech. Z potřeb zachytit skutečnost bez příkras − bez scénáře, bez komentáře, takovou, jaká je. Či jak ji oko kamery dovede zahlédnout.

"Já neumím pózovat," říká hudebnice Joan Baezová fotografovi. A po chvíli trpělivosti spustí ruce podél těla a začne se šklebit, vyplazovat jazyk a křivit ústa. Kamera režiséra D. A. Pennebakera jí doslova visí na rtech a odhaluje každý detail ze zákulisí hudebního turné, které americký filmař zachytil pod názvem Don't Look Back. Na tom turné však byl ještě jeden třiadvacetiletý hudebník. Jmenoval se Bob Dylan.

Pennebakerův podmanivý snímek z roku 1967 vyobrazil Dylana nikoli jako hvězdu, naopak hledal všechno to, co se nedostane na stránky novin či do televizních reportáží. Drobnosti, nuance. Dodnes se jím inspirují režiséři hudebních dokumentů.

Nové lehké ruční kamery a kontaktní zvuk umožnily filmařům dostat se ke svým objektům blíže, než kdyby je člověk pozoroval vlastním zrakem. To, co se dříve odehrávalo mimoděk či se do filmů vůbec nedostalo, náhle stanulo v centru pozornosti.

Jako třeba scéna, kdy novinář z africké redakce BBC vysvětluje Dylanovi, jaké otázky mu bude klást. Když začne naostro a položí tu první, následuje střih. Tohle už Pennebakera nezajímá. A místo slovní odpovědi na otázku, kde Dylanova tvorba začala, nabídne sugestivní ukázku, v níž písničkář stojí u mikrofonu, kolem něj sedí parta černošských farmářů a poslouchají. Kamera se po chvíli přiblíží a visí v obřím detailu jen na Dylanově tváři. Pak je vidět už jen zpěvákovo oko, ucho a pár chomáčů vlasů. Tady někde lze ulovit tu kořist jménem pravda, která všem předpřipraveným scénářům uniká.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se