"Svět výtvarného umění je největší fór pod sluncem," poznamenal v roce 2008 v rozhovoru pro The New Yorker britský umělec známý jako Banksy. Po deseti letech se jeho slova potvrzují. Díky "memům" kolujícím po internetu se před pár dny globálně zpopularizoval jeho nejnovější vtípek: v aukci v londýnské Sotheby’s nechal krátce po odklepnutí částky 1,042 milionu liber za své plátno Dívka s červeným balonkem toto dílo do poloviny rozřezat skartovačkou ukrytou v rámu.
Jakmile se Banksy k diverzní akci přihlásil a dílo přejmenoval na Lásku v odpadkovém koši, jeho nová (před veřejností anonymní) majitelka prohlásila, že si artefakt i přes částečné zničení ponechá. "Zpočátku jsem byla šokovaná, ale uvědomila jsem si, že mohu sama přispět do dějin umění," nechala se slyšet skrz aukční síň, zatímco odborníci odhadují, že se tím hodnota obrazu zdvojnásobila. Minimálně: soudě podle reakcí firem jako Ikea či Lidl, které Banksyho akci okamžitě použily ve svých reklamních kampaních, z výtvarného díla se stal přes noc virál těžce vyčíslitelné hodnoty.

Pro člověka ne zcela zběhlého na trhu s výtvarným uměním to všechno může znít úsměvně. Pojďme se tedy ve světle posledních událostí skutečně zasmát.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...